Ongeadresseerd drukwerk (2)

M. van Barschot mvbarschot at VOACZ.COM
Tue Mar 2 10:29:20 CET 1999

Beste lijsters,

Misschien is het wat laat om nog over folderen te beginnen, maar
tegelijkertijd is het mooi op tijd voor de eurocampagne.

Gisteren bevestigde ik een mailtje de indruk van Robert-Jan dat folderen
binnen onze doelgroep moeilijk is, vanwege de vele "NEE,NEE-stickers" op
brievenbussen van D66-ers.
In reactie op dit mailtje ontving ik buiten de lijst om, een mailtje van
iemand die suggereerde om de volgende keer dan maar weer over te stappen
naar de oude deurhangers. "Dan heb je deze problemen niet."

Omdat we in de vorige campagne inderdaad met deurhangers de straat op zijn
geweest, vind ik dit fenomeen een korte reactie aan de hele lijst waard.
Ik geloof namelijk niet dat het gebruik van deurhangers het probleem van de
"nee/nee" stickers omzeilt.

Als ik geen behoefte heb aan al dat drukwerk in mijn brievenbus, heb ik
evenmin behoefte aan drukwerk dat aan mijn deurknop hangt. Of nog erger,
drukwerk dat op mijn stoep rondslingert.
Ik denk dat we niet terughoudend genoeg kunnen zijn met het opdringen van
drukwerk aan mensen die aangeven dat ze daar niet van gediend zijn. Zoiets
wekt ergernis op, en kost waarschijnlijk meer stemmen dan dat het oplevert.
Werkt dus averechts.

Daarbij is het gebruik van deurhangers een beetje link. Een deurhander die
een paar dagen blijft hangen, werkt als een uithangbord waarop staat: "Breek
hier in. Wij zijn er niet!"
In het verleden is dat bij "deurhanger-acties" ook werkelijk zo gebeurd. In
deze wintersportweken een extra overweging waard.

Groet

Mark van Barschot