Milieu

Schurink, Maarten Maarten.Schurink at MINBIZA.NL
Tue Mar 2 11:53:00 CET 1999

Deze reactie geef ik op persoonlijke titel dus niet als ambtenaar .

Ik vind je reactie getuigen van een geloof dat wel vaker te herkennen is
bij politieke partijen, dit geloof houdt in dat één beleidsonderwerp tot
zaligmakend wordt gemaakt en dat daar vervolgens de hele strategie aan
wordt opgehangen. Dit is naar mijn idee niet de juiste methode, zeker
niet voor D66. Je zegt dat er pas op de plaats gemaakt zou moeten worden
voor wat betreft de bestuurlijke vernieuwing, dit is nu wat juist D66
niet zou mogen laten gebeuren. Vanaf de oprichting heeft D66 gestaan
voor een democratisering van de benoemingsprocedures van publieke
functionarissen en dan zou nu ( terwijl een staatscommissie aan het
discussieren is over meer dualisme op lokaal niveau en de eventuele
invoering van de gekozen burgemeester ) juist DIE partij de bestuurlijke
vernieuwing moeten laten rusten. Alleen milieu als profilering is mijns
inziens niet genoeg voor een partij met brede aspiraties en een mening
op een groot aantal beleidsterreinen als D66, en als enige reden mag
zeker niet tellen dat er stemmen worden verloren aan Groenlinks, stemmen
gaan ook verloren aan andere partijen (VVD). De communicatie op alle
beleidsterreinen waar D66 een mening over heeft zou beter moeten worden
en niet alleen milieu zou "the focus of attention" moeten zijn.

Ik ben het wel met je eens dat de verkiezingscampagnes en
communicatiestrategieën van D66 vaak te laat of te vroeg zijn, waardoor
de burger niet direct een duidelijk beeld ontvangt, behalve dat van een
reagerende en vaak defensieve partij. Verder is mij ook duidelijk dat
een gedeelte van je betoog een droom betrof maar ik kon het toch niet
laten op deze manier te reageren.

Mijn droom is de volgende:
D66 is een partij waarin de vrije meningsvorming op diverse
beleidsterreinen voorop staat en waar de uitkomst van deze discussies op
een duidelijke, heldere, effectieve en liefst interactieve manier aan de
burger wordt duidelijk gemaakt. Dit heeft ertoe geleid dat de burger D66
herkent als de partij die op basis van argumenten haar mening vormt.

Maarten Schurink