AW: Afdeling Cyberspace (HB uitwerken aub)

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Wed Jun 30 12:05:54 CEST 1999

> Chido Houbraken:

> laten
>
> Zijn gewone afdelingsbijeenkomsten dan niet openbaar toegankelijk?
> Volgens mij wel namelijk. En als dat niet zo is lijkt het me toch een
> goed idee om de "bijeenkomsten" van de virtuele afdeling openbaar te
> houden, en niet-leden gewoon te laten meepraten. Geen probleem dus,
> wat mij betreft!

Lijkt mij ook!

> Stemmen echter moet natuurlijk wel voorbehouden blijven aan leden,
> maar daarvoor kunnen voorzieningen bedacht worden. Bijvoorbeeld: ieder
> lid van D66 dat deel uitmaakt van de digitale afdeling krijgt van het
> landelijk secretariaat een password om, in combinatie met het
> lidmaatschapsnummer, te gebruiken bij digitale stemmingen.

> contributie
> dus
> voor het

Het is natuurlijk ook niet juist wat hier staat, iemand die van twee
afdelingen lid is heeft bij congressen nooit de mogelijkheid om twee keer te
stemmen, dat is juist het mooie van one man one vote. Het zou pas een
probleem gaan geven wanneer we met afdelingsvertegenwoordigers zouden
werken. Voor wat betreft de afdelingsafdracht, ik denk dat het HB een
dergelijk initiatief prima zou kunnen faciliteren door het opzetten van een
interactieve site die als platform kan dienen voor deze afdeling. Verdere
afdracht van gelden lijkt me dan niet meteen noodzakelijk omdat een
interactieve afdeling veel minder kosten maakt.

> [...]
> niet van twee afdelingen tegelijk lid zijn, en ik zie niet in waarom
> de digitale afdeling wat dat betreft anders behandeld zou moeten
> worden.
>
> Degenen op deze lijst die nu actief zijn in een niet-virtuele afdeling
> zullen dus een keuze moeten maken waar ze hun afdelingsstem wilen
> uitbrengen. Degenen die daarbij voor hun niet-virtuele afdeling
> kiezen, kunnen natuurlijk wel blijven meepraten! Maar vanwege het one
> man, one vote principe dient stemmen voorbehouden te zijn aan degenen
> die alleen lid zijn van de digitale afdeling.

Ik denk dat je het zo niet moet zien, de digitale afdeling zou juist een
aanvulling kunnen zijn op de bestaande afdelingen. Het biedt mensen de
mogelijkheid om zich in een groep te verenigen en vanuit die groep meer
bezig te gaan met landelijk beleid, iets wat in veel afdelingen maar weinig
gebeurd. Tevens kun je er ook aan denken om juist vanuit deze afdeling
bijvoorbeeld voorstellen over het gebruik van de virtuele ruimte in ons land
in te dienen. Binnen D66 hebben we de organisatie ingericht naar de ruimte
waarin mensen zich bewegen, de afdeling, de regio en het landelijke. Een
ruimte waar wij ons ook in bewegen is de virtuele omgeving, daar zou je dus
ook een vorm aan kunnen hangen waar mensen die in dezelfde omgeving zich
begeven kunnen samenkomen om politiek te bedrijven. Het ontnemen van
stemrecht op afdelingsniveau is onzinnig omdat een virtuele afdeling eerder
complementair is aan een afdeling dan dat het deze zal vervangen.

Het bijwonen van congressen en daar stemmen via de site van de virtuele
afdeling lijkt me een verrijking van onze huidige partijstructuur. De teks
HB uitwerken aub als aanvulling op het onderwerp vind ik een beetje slap,
alsof wij iets leuks bedenken en het HB het maar heeft uit te werken. Wie
voelt zich geroepen om eens bijeen te komen om een dergelijk voorstel nader
uit te werken en het op een volgend congres gewoon via de normale weg
(organisatorische motie) aan de orde te stellen.

Marc-Jan Ahne