rol vertrouwens-commissie in burgemeesterbenoeming

Roelof van Netten roelof.van.netten at TIP.NL
Mon Jun 28 00:39:33 CEST 1999

Afgelopen zaterdag sprak Boele Staal (in de aanwezigheid van regionale
pers) op het RPO (een bijeenkomst voor D66-kader uit de regio Utrecht).

Hij heeft daar kort een toelichting gegeven op de gang van zaken rondom de
burgemeestersbenoeming van Utrecht.
Wat mij tamelijk verbaasde was zijn nuancering op de voordracht van zowel
de vertrouwenscommissie.
In tegenstelling tot wat in de pers wordt bericht heeft zowel de
vertrouwenscommissie als de Commissaris zelf een voordracht van twee
geschikt bevonden personen hebben gedaan. En niet een expliciete voorkeur
van 1 van deze twee kandidaten.

In ieder geval voor mij maar weer een bewijs dat wij af moeten van het
schimmenspel dat burgemeestersbenoemingen heet.

Zelfs na afloop van zo'n procedure blijkt het niet mogelijk te zijn de
'feiten' op tafel te krijgen. Laat staan om die organen die iets in deze
procedure hebben betekent verantwoording te laten afleggen.

Mvrgr Roelof van Netten