Winnie Sorgdrager

M.J.C. Houtkamp mhoutkamp at RAAD.SCHIEDAM.NL
Sat Jun 19 22:47:32 CEST 1999

Monique, Pieter en Eline de Vos wrote:

> Ik heb jullie discussies over Winnie Sorgdrager gelezen en inderdaad zijn er
> twee kampen, zelf vind en vond ik haar altijd een integer politica en mens,
> dat voor iets staat. Maar weten jullie wat ik verontrustend vind? Dat ik het
> idee heb, dat de pers en dus ook de publieke opinie onmiddellijk tegen
> D66-personen zijn als ze voorgedragen worden en zo. D66 ministers en ex
> ministers worden naar mijn mening gewoon heel gemakkelijk aan de schandpaal
> genageld, onterecht vaak, want ik zelf vind de dingen, die Sorgdrager
> [...]

Beste Monique en lijsters,

Ik heb mij zeer verbaasd over de commotie rond de voordracht van Winnie
Sorgdrager als Nationale ombudsman.
Voor ze minister werd had ze een uitstekende staat van dienst. Als
minister kreeg ze problemen, veelal van politieke aard, maar hield ze
stand. En dan nu deze hetze, waaraan blijkbaar ook partijgenoten
meedoen.
De vraag rijst, wat een ex-minister als zij dan wel mag ondernemen na
een ministerschap. Het gaat primair om haar kwalificaties en niet om
haar ministeriele verleden.
Ik zou niet willen beoordelen of ze de meest gewenste nieuwe Nationale
ombudsman kan zijn, maar wat mij betreft verdient ze gewoon de kans, net
als andere sollicitanten naar dit ambt.

Groet, Marcel Houtkamp, Schiedam