Apotheker

Ariean van de Groep jvdgroep at WORLDONLINE.NL
Tue Jun 15 02:33:26 CEST 1999

(...)

>Toen Van Aartsen die onmogelijke wet indiende, was
>hij nog roomser dan de Paus terwijl toen ingewijden al zagen aankomen dat
de
>wet onhoudbaar was. Apotheker heeft dat goed ingeschat en is met nieuwe
>voorstellen gekomen maar ja, Paus Kok gaf bevel te wachten tot na de
>uitspraak van de rechter. Nu is die uitspraak er en ik ben benieuwd wat er
>van komt. Gaat de nieuwe minister nu het plan Apotheker uitvoeren? Gaat de
>fractie ook een nieuwe koers varen? Wat is het standpunt van Pieter ter
>Veer?

Nee hoor, de minister gaat gewoon in cassatie tegen de uitspraak van een van
de hoogste rechtscolleges. Kennelijk is de mening van de Hoge Raad nog niet
hoog genoeg.

Ik vind het eerlijk gezegd tamelijk ironisch dat onze partij, die zich laat
voorstaan op zijn democratische zuiverheid, zich sinds de formatie van Paars
II bedient van gewoonweg ondemocratische methoden om haar (op zich goede)
plannen 'erdoor te drukken':

Punten die mij steken zijn:

Een regeerakkoord dat veel weg heeft van een wurgcontract.
Het 'onaanvaardbaar' van de Graaff.
Dreigen met opstappen uit de coalitie.
Machtswoorden van 'papa' Kok (wanneer wordt hij heiligverklaart?).
Een onbegrijpelijke lijmpoging die geheel 'binnenskamers' werd afgehandeld,
waarschijnlijk onder druk van desastreuze opiniepeilingen voor onze partij
(ach ja die domme kiezers ook).
Een 'high-five' aan het einde van het Bijlmerdebat alsof de excellenties
een quizje had gewonnen.
Het angstvallig stilzwijgen van de partij na het vertrek van minister
Apotheker.
En nu weer het eindeloos door-procederen om een dubieuze wet er doorheen te
slepen (ach ja, die domme Hoge Raad ook).

D66 bestaat voor het overgrote deel uit enthousiaste, intelligente mensen
met hart voor de democratie. Dat maakt het zo ontzettend jammer dat daarvan
in de landspolitiek zo weinig tot uiting komt.

Overigens heb ik wel grote waardering voor de europarlementariers van D66.
Uit hun optreden sprak wel het enthousiasme van onze club en hun grote
betrokkenheid bij democratische principes. Chappeau Loesewies!!!

Ariean van de Groep