Pronk's ideeen

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Wed Jun 9 14:13:37 CEST 1999

Teletext:
                              Pronk wil strengere
snelheidscontroles,
                              verlaging van het reiskostenforfait,
                              fiscale maatregelen om de aanschaf van

                              zuinige auto's aantrekkelijk te maken
                              en premies op energiezuinige
apparaten.

De eerste twee voorstellen lijken me nuttig. De laatste twee zijn
gebaseerd op een merkwaardig beginsel, namelijk dat je
'minder-slechte' producten gaat subsidieren. Daarmee ga je uit van
het noodzakelijk bezit van die producten, terwijl die noodzaak zeker
niet voor iedereen en voor alle producten op gaat. Zo heb ik geen
auto en ligger er nog vele apparaten in de winkels die voor mij van
nut kunnen zijn, maar blijkbaar niet noodzakelijk zijn. Het lijkt me
veel zinniger om naar de mate van vervuiling de millieuheffing te
verhogen in plaats van naar de mate van zuinigheid de subsidies te
verhogen. Bij echte extremisten leidt die tweede redenering zelfs
tot gratis OV, waardoor we dus met z'n allen onszelf nog meer gaan
verplaatsen.

Groeten,
Mark.

--