2975,Re: Partijbijeenkomst zondag 6 juni

Michel van Hulten michelvanhulten at WXS.NL
Tue Jun 8 10:35:39 CEST 1999

Wat ben ik blij dat ik op zondag 6 juni niet naar de bijeenkomst in Utrecht
ben gegaan, nu ik lees in de Volkskrant dat Thom de Graaf en Hajo Apotheker al
enkele weken in bespreking waren over zijn aanstaande aftreden en dat het
besluit die zondag al vast stond. Ik zou anders achteraf behoorlijk de pest in
hebben gehad dat belangrijke informatie mij door de "top van de partij" was
onthouden. Ik weet dat in alle partijen het gebruikelijk is dat belangrijke
politieke beslissingen in achterkamertjes genomen worden en dat je alleen met
de feiten na afloop geconfronteerd wordt. Zou D66 dat niet beter doen? Als je
nu toch al de partij informeert (raadpleeegt?) over zoiets belangrijks als het
herstel van de coalitie, waarbij iedereen er uiteraard vanuit gaat dat dan
bedoeld wordt met dezelfde bewindspersonen, zou je dan zo'n belangrijke
verandering niet ook beter dan aan kunnen aankondigen dan 24 uur later in
Nieuwspoort? Is de partij niet belangrijker dan de pers? Bovendien, misschien
vond het partijkader dan wel dat Apotheker gelijk had en zou het aanwezige
partijkader de eis op tafel kunnen hebben gelegd dat onze minister wel door
het kabinet gesteund dient te worden omdat wij het belangrijk vinden dat ook
ons kabinet in zijn wetgevende arbeid respect dient te hebben voor legitiem
door boeren gedane investeringen en ze dient te vergoeden voor nu - in het
algemeen belang - aan hen toe te brengen schade. Maar die weloverwogen eis
moest waarschijnlijk voorkomen worden?
Groeten, Michel.