2974, Libelle-festival

Michel van Hulten michelvanhulten at WXS.NL
Tue Jun 8 10:13:33 CEST 1999

2974, Libelle-festival
Op 6 juni zette ik een bericht op het Surfnet en hechtte eraan mijn
bericht 2961. Dat bericht luidde:
"Voor wie erin geinteresseerd is: ik heb wat impressies genoteerd van de
enkele uren dat ik stond in de kraam van D66 op het Libelle
zomerfestival, Muiderzand, Almere, 1-6 juni 1999. Zie de bijlage
990606-1-2961. Als ook anderen noteren wat er beter kan, dan kunnen we
onze 'performance' allicht wat verbeteren. Michel."

Vervolgens kreeg ik enkele berichten terug dat ofwel mijn tekst te
'geavanceerd in word' stond en niet gelezen kon worden (wat een
compliment, en ik maar denken dat ik nog zeer onderontwikkeld ben op het
net!) ofwel dat er angst is een bijlage te openen omdat er een virus in
kan zitten. Met de goede aanwijzingen van Mimy Sluiter ben ik er nu in
geslaagd de tekst van de bijlage in dit bericht te integreren. Dank,
dank. Daarom nu hetzelfde rapportje opnieuw. (Overigens, ik heb Norton
virusscanner in mijn computer zitten die mij er onmiddellijk op
attendeert als er 'vuil' binnen komt en dan tot reiniging aangezet kan
worden).
Groeten, Michel.

990606-1-2961
Michel van Hulten

D66 op het Libelle zomerfestival Muiderzand, Almere,1-6 juni 1999.

Enkele impressies van iemand die er de D66-stand bemande op
zaterdagmorgen 5 juni van 10.00 tot 14.00 uur en op zondagmorgen 6 juni
van 10.30 tot 13.15 uur.

Op beide dagen begon ik alleen, op zaterdag kwam om 12.45 uur Francien
Giskes en op zondag rond 12.00 uur Johanna Boogerd gevolgd om 12.45 uur
door Erica Jaspers.
Het is erg vervelend om alleen te staan, vooral als het druk is, je ziet
te veel mensen aan je voorbijtrekken terwijl je met iemand staat te
praten.

Er was volop ‘uitdeel’materiaal. Heel goed. Alleen verbaasde het mij dat
een D66-disc er zo maar te grijp lag. Moeten we er kost wat kost vanaf?
Ik vond erg goed – en het was in overvloed aanwezig – de kleine folder
“Europa verdient democraten” op half A5-formaat (is dat A6-formaat?) wat
het klein genoeg maakte om gemakkelijk uit te delen en in tassen en
tasjes en binnenzakken op te bergen, en met 16 bladzijden dik genoeg om
het niet als een foldertje weer meteen weg te gooien. Je vond er dan ook
nauwelijks van in de naaste omgeving van onze stand.

Wij moeten iets (laten) ontwerpen dat mensen er op attendeert dat degene
met wie ze praten een parlementslid of bewindspersoon is, nu staan er
wel een of meer mensen, maar die kunnen bij wijze van spreken ook zonder
meer zijn ingehuurd voor het karwei, niemand die weet wie er staan, ook
al plak je jezelf een naam op. Dus een groot rozet of sjerp of hoed of
weet ik wat. Of een schoolbord in de stand waarop duidelijk staat wie op
dat moment de ‘bemanning’ vormt.

Onze stand stond op een goede plek tussen de Haust-toast en de Lycra
steunbroekjes met om de hoek ook nog een tomatensoep stand. Vooral op
zaterdag was het erg druk, op zondag vielen er af en toe gaten in het
voorbijtrekkende publiek.

Dat publiek bestond voor een overgroot deel uit vrouwen, naar leeftijd
was oververtegenwoordigd de categorie 30-50 jaar. Ik denk dat het nogal
ons publiek was, in elk geval ‘ons’ publiek tot een of enkele jaren
geleden. De Libelle was een katholiek blad en dat leeft ongetwijfeld nog
voort in het huidige ontkerkelijkte lezersbestand uit de middenklasse
(naast D66 was alleen het CDA - in een andere tent - vertegenwoordigd).
Vervelend maar begrijpelijk was het grote aantal nogal ‘zurige
reacties’, “bah”, “ik stem niet (meer)”.

Zeker na de heftige politieke bewegingen van de afgelopen dagen
(Bijlmerenquete, referendum, val en wederopstanding van het kabinet) was
het jammer dat onze Tweede en Eerste Kamerleden in al te grote mate
afwezig waren. Zij hadden anders zelf kunnen horen hoe ‘het volk’
reageert op de jongste gebeurtenissen in Den Haag: “zakkenvullers”, “ze
doen toch niet wat ze zeggen”, “ik stem niet meer, want ze doen precies
wat ze zelf willen”, “zo’n man in Brussel die ontslagen wordt omdat hij
de waarheid boven water brengt, een schande is het”.
Ik denk dat dit een uitgelezen gelegenheid voor onze Kamerleden geweest
zou zijn om eens uit de glazen stolp en het elkaar bevestigen weg te
komen en van de duizenden die langs kwamen lopen - en die een volledig
willekeurige steekproef uit de bevolking vormen - te horen wat die ervan
vinden. Daar werd je toch voornamelijk niet erg vrolijk van. Ik vrees
dat de meeste Kamerleden een dergelijke ontmoeting niet aan kunnen. Ik
elk geval getuigde hun afwezigheid niet van grote ijver om ‘het volk’ op
te zoeken daar waar het gemakkelijk ontmoet kon worden. (Naar schatting
van de Libelle festivalleiding zijn er 75.000 tot 100.000 mensen geweest
op de 6 dagen die het zomerfestijn duurde, op zaterdag kwamen er
ongeveer 25.000).

Voor wat de stand zelf betreft kreeg ik tot twee maal toe het goede
advies: “hebben jullie niet een etaleur of vormgever als lid die er ook
iets van maken kan”. En ik moet toegeven: het geheel maakt een nogal
amateuristische en ‘zooitje’ indruk. Veel te veel posters, bovendien met
verschillende steunkleuren voor de verschillende kandidaten. Ook te veel
particulier promotiemateriaal van lager op de lijst geplaatste
kandidaten.
Ik ben erg voor eigen campagnes voor elke kandidaat ongeacht de plaats
waar die kandidaat op de lijst staat. Maar die campagnes dienen dan
ofwel in de eigen regio gevoerd te worden of op een bepaalde doelgroep
te mikken (beesten, milieu, bedrijfsleven, voor mijn part militairen of
verpleegsters). Bij een ‘algemene stand’ zoals deze voor een zeer
gemêleerd publiek uit het gehele land, dient de confrontatie met het
publiek heel duidelijk één gezicht te betreffen en moeten er geen
affiches hangen van vier/vijf kandidaten, met business cards en folders
van enkele kandidaten. Dat werkt verwarrend. En ook als het één
kandidaat betreft, de lijsttrekker uiteraard, dan nog moet de kraam
rustig en weloverwogen in elkaar gezet worden. Ik denk ook dat nagedacht
moet worden over de vraag ‘hoe komt de tafel te staan en waar de
stoelen?’ Die stonden nu niet uitnodigend en zelfs een beetje in de weg.

Tenslotte: een bezoekster vroeg “of we niet ook wat aardige mannen in de
aanbieding hadden” en wij ons best maar doen om op deze voornamelijk
dames-happening onze vrouwelijke lijsttrekker te promoten! Een andere
bezoekster was verbaasd dat een “vrouwelijke lijstrekker mocht”, “zijn
ze daarover het eens in heel Europa?”, en weer een andere specificeerde
dit nog met de opmerking”maar dat vinden ze in Spanje toch vast niet
goed”!

*****