2961, Libelle-festival

Arjan Stoffels chimera at STAD.DSL.NL
Mon Jun 7 01:03:41 CEST 1999

Beste Michel,

Op 5 juni hebben we in Leiden op een 'verkiezingsmarktje' gestaan. Alle
grote partijen (exclusief de VVD....) en inclusief de lijstverbinding
SGP/RPF/GPV.
Veel van wat je zegt herken ik wel. Van de CD-ROM die gemaakt is liggen er
op het LS geloof ik nog zo'n 8 a 9000... Het idee was goed, maar ze zijn
specifiek gemaakt voor de Tweede Kamerverkiezingen '98 en dus helaas
nauwelijks meer te gebruiken, anders dan om weg te geven als gimmick. Ergo,
weggeven dus! Als lokkertje bevat de CD namelijk nog genoeg leuke dingen.

Onze Europa folder was inderdaad een voltreffer. Hulde voor de mensen die 'm
gemaakt hebben. Handzaam formaat, blijft redelijk intact in de regen, in een
oogopslag duidelijk wat de tien belangrijkste punten zijn, eigenlijk geen
overbodige informatie. Het enige heel kleine puntje was dat misschien ook op
de voorpagina het internet adres vermeld had kunnen staan, maar dat is
ongetwijfeld een keuze (staat namelijk wel op de achterpagina en in
koeienletters op de binnenpagina).

De inrichting van een kraam is altijd een enorm gehannes. Je mist touw,
plakband, klemmen, pennen, punaises of schaar en als je die wel hebt ben je
de vlag, het banier, de folders, snoepjes, ballonen, de caps, het kleed, de
jassen, het verkiezingsprogramma of mensen regelen vergeten. Wij hebben dat
deels 'opgelost' door een standaardkist met campagne materiaal samen te
stellen waar alles inzit. Een foto of beschrijving van wat, hoe en waar doet
de rest voor minder ervaren campagne voerder. In de normale marktkraam gaat
bij ons vlag/banier aan de achterkant als een soort wandje, D66-groen kleed
over de houten plank.Vervolgens met 1 (hooguit 2) poster(s) de hele kraam
volhangen/plakken/prikken. Je kan verbazingwekkend veel (A1) posters kwijt
(rond de 25) zonder dat het rommelig wordt. Integendeel zelfs, het straalt
een eenheid uit. Waarom de diverse kandidaten materiaal (laten?) neerleggen
en ophangen zonder zelf aanwezig te zijn snap ik niet helemaal. Je promootte
toch D66 en niet de individuele kandidaten?

Wat tafels en stoelen betreft hangt e.e.a. een beetje af van de stand. Wij
staan meestal gewoon voor de kraam, dat oogt ook een stuk opener dan
weggedoken erachter.

Je idee voor (het ontwikkelen van) een herkenningsitem steun ik van harte,
alhoewel sjerp, hoed of rozet mij net wat te flamboyant zijn. Het valt
natuurlijk wel op. Een mooie badge met groot het logo, naam en functie van
de drager volstaat denk ik ook wel.

En helaas, helaas, helaas. Ook wij kregen -naast een paar positieve reacties
op het lijmen- behoorlijk wat zure reacties op datzelfde lijmen
(slappelingen), op het breken (achterlijk), op Borst (aftreden), op het
Europarlement (zakkenvullers) en op de politiek in het algemeen ('allemaal
niet te vertrouwen'). En dan zal ik de echt onvriendelijke reacties maar
achterwege laten. Naast de kretologie bleek uit de sporadische gesprekken
dat mensen ook zeer weloverwogen niet gaan stemmen. En tja, dan zit er een
einde aan overtuigingskracht...

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels