Mensenrecht boven staatsrecht

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Mon Jun 7 00:41:30 CEST 1999

Beste nachtegalen en spreeuwen,

Ik denk dat de civilisatie soms toch een klein sprongetje vooruit gaat. Als
uiterst gematigd 'modernist' vind ik steun voor mijn stelling dat (sociale)
mensenrechten boven staatsrecht (zoals de onschendbaarheid van een staat)
gaat bij inmiddeld klassieke figuren. Ik denk dat zoiets ook consequenties
heeft voor Kosovo - dat kun je ook fatsoenshalve niet meer onder de vleugels
van Servie brengen.

Wie nog weifelt, leze eens:

- Immanuel Kant, Zum ewigen Frieden, 1795. Bijv.: de politiek zal
uiteindelijke altijd de knie moeten buigen voor de ethiek (p. 96).

- Vaclac Havel, in de New York Review of Books van vorige week.

De filosofen onder ons - inderdaad een heel ander slag mens dan de dorre
jurist - zullen vast nog veel meer literatuurplaatsen kunnen aandragen.

Uw eenvoudige voddenverzamelaar en makelaar van textielproducties in lage
lonen landen,

Henk Vreekamp, Utrecht