AW: Augustijn

Jens v.d. Heide jh at KIWIBV.NL
Sun Jun 6 22:53:33 CEST 1999

Ik zou het zeer verfrissend vinden als kamerleden zich niets zouden aantrekken van de partijdiscipline. Partijdiscipline past eigenlijk het minst bij D66, vind je niet. Daar zouden wij ons dus lekker in kunnen onderscheiden en past ook bij de nadruk op het individu bij onze partij. D66 in een kabinet met rechtse signatuur is niet ondenkbaar. Ik kan mij goed indenken, dat na jaren waarin de PvdA met Groenlinks en het CDA regeringsverantwoordelijkheid zouden hebben gehad en het harde marktdenken, ik ben econoom, weer wat meer de nadruk zou moeten hebben dan het zachtere sociale denken, dat D66 dan zou meewerken aan een coalitei met de VVD. Wij zitten echt in het midden en doen wat wij denken dat nuttig is. En of dat dan met de PvdA of met de VVD is, dat maakt helemaal niets uit als het vast gestelde regeringsbeleid maar past bij wat de economische situatie vraagt.

Groet,

Jens van der Heide

----------
Van:    J.L. Swarte[SMTP:jlswarte at multiweb.nl]
Verzonden:      vrijdag 4 juni 1999 14:20
Aan:    D66
Onderwerp:      Augustijn

Aan: Jens van der Heijden
Ja, het stemgedrag van Augustijn vond ik consequent en heel wat flinker dan
dat gedoe van vd, Doel maar ja, op de lijst last ik dat zij volgens sommigen
niet te handhaven zou zijn als de Kamer de conclusies t.a.v. Borst niet zou
overnemen. Dat begrijp ik dan weer niet. Wellicht komt mijn onbegrip voort
uit het feit dat ik een hekel heb aan partijdiscipline. Allemaal achter het
vaandel spreekt mij niet zo aan. Overigens heb je gelijk met je bewering dat
de signatuur van een kabinet mede bepaald wordt door de deelnemende partijen
maar zie jij D66 in een kabinet van rechtse signatuur? Alsjeblieft niet zeg!
Juist iom die reden ben ik nog steeds een beetje verbaasd dat ze zxo vlotjes
in een kabinet met de VVD stapten want ik moet je zeggen dat ik het sociale
gezicht van het CDA toch heel wat beter herken dan dat van de VVD
Joop Swarte