Zum ewigen Frieden

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Sat Jun 5 09:56:19 CEST 1999

Waarde ontschudders,

Een paar weken terug mocht ik het pad verlichten voor een inmiddels bekeerde
postmodernist die suggereerde dat Mensenrechten eigenlijk wel een uitvinding
van de pomo's zouden zijn, zo niet meer. Ik wees toen 'vanuit mijn
filosofofisch restgeheugen' op de geschriften van Immanuel Kant maar wist
niet zo gauw een titel te noemen.

Vanavond lees ik de column van Heldring, in de NRC op p. 7: het gaat om 'Zum
ewigen Frieden'. In een zwaai maakt hij gelijk hakhout van de taalbeheersing
van enkele PvdA-ers die lijding geven aan de wetenschappelijk bureau, het
Wiardi Beckman Stichting. Jullie begrijpen het al: spelling, woordgeslacht
en vertaalvaardigheid schijnen niet de sterkste kant te zijn van de in de
SWB samenscholende hoogleraren. Ach, misschien zijn die De Beus en Scheffer
wil geschikt voor een blootplaat in Opzij?

Uw sociaal-liberale democraat,

Henk Vreekamp, Utrecht

P.S. Misschien kan iemand mij uitleggen waarom artistieke managers nu voor
de tweede keer in tien jaar die mooie fallus, de Domtoren mishandelen met
een lift die toeristen een Panorama-2000 uitzicht op gargantueske foto's
moet bieden. Vorige keer plakten ze er een zilverkleurige raket van
miltiplex tegenaan. Volgens mij is een en ander een toonbeeld van
cultuurpolitieke leegheid. Vergelijkbaar met de scene die ik in 1988 mocht
zien in het toen duizendjarig Dublin: de cultuurbraadpakken verzonnen daar
toen een enorme plastic Gulliver, drijvend in de Liffey...