Kosovo, de wil en de wil tot

Kaj Leers fender at DDS.NL
Sat Jun 5 03:13:20 CEST 1999

Ik vrees dat het iets ingewikkelder ligt dan men over het algemeen via de
media te horen krijgt. Let wel: Ik ben een onafhankelijk iemand die zich
niet stoort aan propaganda, maar later we even historisch realistisch
wezen. Tot de 2e Wereldoorlog was Kosovo daadwerkelijk een Servische
provincie. Pas tijdens de grote verhuizingen in de 2e Wereldoorlog,
gepushed door de Nazi-Italianen en de Nazi-Duitsers, werden hele volkeren
verhuisd. Sinds de afgelopen vijftig jaar was een meerderheid in Kosovo
aldus Albanees-Kosovaars. De Servische minderheid werd al die jaren lang -
ook onder Tito, die etnische spreiding vanuit machtsoverwegingen juist
voorstond - min of meer onderdrukt door de Albanees-Kosovaarse minderheid.
Wat we nu zien is een apotheose; een gelijkberechtiging tussen volkeren die
elkaar miskennen. Wellicht is dit iets dat wij, het Westen, nog steeds
onderkennen. Aan de andere kant zuigt hetzelfde Westen nog steeds de 3e
Wereld leeg ter meerdere glorie van onze hamburgers, wijntjes en biertjes,
en kijken we (verrassend genoeg) nog steeds boos op wanneer iemand ons
beschuldigt van hypocrisie. Moet je eens zien hoe wij Nederlanders zouden
reageren als wijn en bier ontbraken op Koninginnedag! Het land zou te klein
zijn. Boos opkijken, en dat terwijl juist onze regeringen - die wij keer op
keer steunen - zo tegen de kwijtschelding zijn van schulden aan de 3e wereld?

Ik sprak laatst een foto-journalist (directe vriend en collega van Harald
Doornbos) die oprecht zei dat hij (voor de Kosovo-oorlog) blij was als hij
en Doornbos een Servische politiepost tegenkwamen in Kosovo. Meerdere malen
zijn deze journalisten ontsnapt aan een UCK-kogelregen. En dan heb ik het
dus over de situatie VOOR de Kosovo-crisis (dit moet benadrukt worden
i.v.m. scheve gezichten). Zowel deze foto-journalist als ieder ander die de
situatie kent, zal kunnen vertellen dat de Albanezen juist op een Servische
knieval wachten, evenals de Hongaarse minderheid in Vojvodina. En nee, in
deze discussie wil ik het eens niet hebben over de vluchtelingen (plaats
hen eens in een historisch perspectief!) maar meer over de genoemde aspecten.

Greetz,

Kaj.