Profiel partijvoorzitter

Arjan Stoffels chimera at STAD.DSL.NL
Fri Jun 4 17:18:54 CEST 1999

-----Original Message-----
From: Tom Kok <tomkok at wxs.nl>
To: Arjan Stoffels <chimera at stad.dsl.nl>
Cc: D66 at NIC.SURFNET.NL <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Date: woensdag 2 juni 1999 23:03
Subject: Re: Profiel partijvoorzitter

>Beste Arjan,
>
>Met zoveel ideeën over en commentaar op het voorzitterschap van D66:
>kunnen we je aanmelding verwachten?
>
>Vriendelijke groet,
>
>Tom Kok
>voorzitter HB
Beste Tom,

Allereerst hartelijk dank voor je reactie. Daarnaast een reactie op je vraag
of ik mij ga kandideren.

-1-   Ik voldoe (nog) niet aan het gestelde profiel, vind ik. Dat zit 'm
vooral in de 'ruime bestuurlijke ervaring' en de 'kennis van de partij'
[eerst maar 's de kadercursus van Leo doen :-)].
-2-   Ik voldoe ook (nog) niet aan het door mijzelf voorgestelde profiel.
Het is vooralsnog veel te leuk om zelf overal mee bezig te zijn, zowel
planmatig als uitvoerend (elke zaterdag voor D66 op de markt staan, yeah!).
-3-   Ik verwacht dat een opschudder/ster zich kandideert. Met enige regie
moet het niet zo moeilijk zijn deze kandidaat te (laten) kiezen (zie het EP
lijsttrekkerschap, misschien moet stemmen mogelijk zijn zonder dat je de
kosten van het congres betaald). Bijkomend voordeel is dat zo'n persoon van
meet af aan kan putten uit een bestaand 'ideeen netwerk'.
-4-  Ik geloof in de noodzaak van een slagvaardig (kern)bestuur als dat
actief/agerend (versus reactief/reagerend) wil besturen. Mijns inziens is
dat pas goed mogelijk als de bestuursleden in meer of mindere mate dezelfde
visie hebben op doel en functie van dat bestuur. Ik kan, al is dat op korte
termijn te verhelpen, niet van alle bestuursleden goed inschatten wat voor
visie ze hebben op D66 en het besturen.
-5-  Zeer gecharcheerd zijn er twee soorten D66ers. Zij die vinden dat D66
een middel is om het regenteske bestel op te blazen (waarna D66 zichzelf
dient op te heffen) en zij die vinden dat D66 zichzelf een plaats heeft
verworden in de vaderlandse politiek, met een eigen mening/geluid en een
eigen stijl.
IMHO resulteert de eerste zienswijze in een lange termijn visie waarin het
brengen van 'de boodschap' voorop staat en de organisatie secundair is. Het
is immers tamelijk zinloos iets strak te organiseren wat zichzelf weer gaat
opheffen. De tweede zienswijze vraagt precies om het omgekeerde. De
organisatie wordt daarin het vehikel voor de boodschap. De consequentie is
dat, nu we op dat omslagpunt zitten, de (bestuurlijke, strategische en
tactische) organisatie van de partij veel meer aandacht behoeft. Een
niet-representatief vragenrondje in mijn omgeving leert dat de tweede
zienswijze vooral leeft bij mensen die relatief kort lid zijn van D66 en
voor wie D66 als politieke partij een gegeven is. Helaas zijn dat niet de
stemmers die je in grote hoeveelheden aantreft op landelijke congressen.

Uit de punten 1, 3 en 5 volgt de conclusie dat het strategisch onhandig zou
zijn me te kandideren. (Tenzij de tactische overweging zou zijn om je op het
allerlaatste moment terug te trekken als kandidaat ten gunste van iemand
anders, maar daar houd ik niet van.) De punten 2 en 4 zijn persoonlijke
overwegingen, maar versterken deze conclusie.

Kortom, op dit moment zal ik mij niet kandideren. Desalniettemin, bedankt
voor de uitnodiging.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels

Iemand