Profiel partijvoorzitter

Arjan Stoffels chimera at STAD.DSL.NL
Fri Jun 4 15:36:54 CEST 1999

Beste mevrouw/mijnheer Veldhuis,

Uit je reactie krijg ik de indruk dat niet helemaal duidelijk is geworden
wat ik wilde duideljik maken.

Wat ik constateer is dat ik het profiel voor de voorzitter niet vind passen
bij wat de partij op dit moment nodig heeft. Dat is de boodschap. De
inhoudelijk eisen van het profiel doen dan al niet meer zo ter zake, de
wijze van opstellen laat genoeg ruimte voor interpretatie. Het geheel
straalt echter uit dat D66 een voorzitter wil van het type 'snelle
jongen/meid met vlotte babbel en representatief voorkomen gezocht' en die
keuze kan ik in het licht van de ontwikkelingen binnen en buiten D66 niet
goed plaatsen. Los van hoe je het formuleert hebben we volgens mij een
voorzitter nodig van het type 'degelijke organisator met (strategische)
visie en voldoende tijd om D66 de volgende eeuw in te leiden'.

Aan het eind van mijn mail noem ik een aantal elementen waarvan ik vind dat
een voorzitter die op dit moment zou moeten hebben. Dat heb ik afgezet tegen
mijn ervaringen met het HB c.q. Tom Kok. Ergo, dat is mijn persoonlijke
ervaring en de daaruitvoortvloeiende mening hoef je niet te delen. Als ik
kritiek had willen leveren op Tom Kok had ik dat zo'n anderhalf jaar geleden
moeten doen en niet aan het eind van zijn termijn. En dan had ik dat toch
eerst aan het HB c.q. Tom Kok zelf moeten melden (en dat is af en toe ook
gebeurd en daar kreeg ik een prima antwoord op, zij het niet het gehoopte).
In mijn verhaal zijn de voorbeelden bedoeld als adstructie.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels