AW: Augustijn

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Fri Jun 4 15:25:39 CEST 1999

Ik vind het een beetje vreemd dat iedereen opeens over vd Doel heenvalt
omdat hij een motie van wantrouwen weigert te steunen. Als Marijke Augustijn
vindt dat de beide bewindlieden niet verder kunnen functioneren na de
uitkomst van de enquete is dat haar goed recht, als vd Doel het daar niet
mee eens is is dat toch zijn goed recht. Joop noemt in zijn bericht dat
hijeen hekel heeft aan partijdiscipline, hetzelfde geldt in dit geval ook
ware het dat het niet gaat om een partij maar om de commissie, waarom zou vd
Doel met de commissie mee moeten stemmen er zou toch geen
commissiediscipline moeten heersen? De voorzitter van de commissie heeft
steeds aangegeven dat de politieke conclusies door de kamer getrokken moeten
worden, niet door de commissie. Waarom dan zoveel misbaar als vd Doel als
kamerlid tot een andere conclusie komt dan de andere commissieleden. Om
meteen het stemgedrag van Augustijn flink te noemen vind ik vreemd, flink
stemmen zou niet moeten bestaan. Kamerleden moeten naar eer en geweten
stemmen (en Ja ik ben daarin naïef !), als dit een stem naar eer en geweten
was heeft ze juist gestemd. Was dit een stem die zo is uitgebracht omdat de
commissie vond dat de leden deze motie moesten steunen dan getuigd de stem
van zwakte.

Marc-Jan Ahne