Augustijn

Eric Willems eric.willems at OUH.NL
Fri Jun 4 14:46:55 CEST 1999

Als het gaat over de positie van Marijke Augusteijn dan heb ik daar voor mijzelf
een zeer duidelijke mening over. Maar ik ben ik daar nogal formeel in:

1. Het is in de eerste plaats aan haar zelf om conclusies te trekken uit het
feit dat de meerderheid van de kamer (waaronder haar eigen fractie) alleen de
lessen uit het enquete-rapport heeft overgenomen en niet de conclusies. Het zou
netjes zijn als ze die conclusies ook expliciet uitsprak. Ik blijf omdat... of
ik vertrek omdat.... Het lijkt me ook een zeer gelegitimeerde vraag om haar op
de eerst volgende gelegenheid (zaterdag 6 juli in Utrecht  bijv.) voor te
leggen.

2. Als de fractie er niet mee kan leven als zij haar positie in de kamer
handhaaft, moet de fractie dat kenbaar maken. Dan kan vervolgens het bestuur
daarover een standpunt innemen en gepaste maatregelen nemen, en als het echt uit
de hand loopt kan het congres zich ermee bemoeien.

3. Individuele leden die dat vinden kunnen haar bij de geschillencommissie
voordragen voor een royement.

en als dat allemaal niet aan de orde is:

4. Zodra er nieuwe verkiezingen komen wordt er een nieuwe kandidatenlijst
opgesteld. Als zij zich kandideert is het aan de leden om zich daarover uit te
spreken.

Waar ik pas echt een hekel aan heb is in wandelgangen of op discussielijsten
achter iemands rug om vrijblijvend babbelen of hij/zij wel of niet weg moet. Ik
vind het wel zo netjes om zo'n uitspraak te doen op een plek waar iemand zich
ook kan verdedigen.

Eric Willems
Maastricht