trix stadhoudster

Paul van der Weijden paulew at DDS.NL
Wed Jun 2 13:15:39 CEST 1999

At 13:08 02-06-1999 +0200, you wrote:
>Paul van der Weijden:

>Waarom 7?

historische continuiteit....

>De Republiek der Verenigde Nederlanden was meer een soort EU, zonder
>duidelijk centraal gezag. Een federale staat heeft dat laatste wel.
>Het gaat er dus helemaal niet om dat iedere provincie (al) zijn recht
>zelf maakt, wel dat duidelijk wordt vastgelegd welk recht de provincie
>maakt, welk het Rijk en welk de gemeente. Sommige federale staten zijn
>zelfs net zo gecentraliseerd als de Nederlandse eenheidsstaat.

Dat laatste lijkt mij persoonlijk vrij sterk. Wanneer een federale staat
zijn overheidsdiensten allemaal net zo gecentraliseert heeft als Nederland,
vraag ik mij af wat er dan nog over is van de eigen specifieke bevoegdheden
van de deelstaten......Wat kenmerkend is voor een federale staat...

>Maar goed, dat zijn nuances, en die zijn aan jou geloof ik niet
>besteed.

Nee, precies het gaat erom dat het oude vaderland weer in ere wordt
hersteld....

Paul