reactie; de ambtenaar

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Sat Jul 31 14:21:41 CEST 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Ramon Barends <r_barends at hotmail.com>
Aan: dsundman at netland.nl <dsundman at netland.nl>
CC: d66 at NIC.SURFNET.NL <d66 at NIC.SURFNET.NL>; Platform-D66-lokaal at onelist.com
<Platform-D66-lokaal at onelist.com>; jdb at sophia.evident.nl <jdb at sophia.evident.nl>
Datum: vrijdag 30 juli 1999 18:00
Onderwerp: reactie; de ambtenaar

|----Original Message Follows----
|From: D Sundman <dsundman at netland.nl>
|To: brummen at d66
|CC: D66 <D66 at NIC.SURFNET.NL>
|Subject: Re: Zuid-Holland als grootinvesteerder
|Date: Fri, 30 Jul 1999 11:53:09 +0200

|Deze passage is een discussie op zich waard. Ik wil hem dan ook graag breder
|trekken.
|
|Ook ik herken dat sommige ambtenaren maar zelf beslissingen nemen. De 4e
|macht word langzaam de 1e macht ;-( !
|
|Stellingen;
|* De ambtelijke diensten hebben te veel macht
|* Raadsleden kunnen de ambtenaren niet meer controleren
> [...]

1.Betaling en arbeidsvoorwaarden van ambtenaren gelijkstellen met die van het
bedrijfsleven.
2.Wethouders goede controle op hun ambtenarenapparaat uit laten oefenen,
wethouders worden op hun beurt weer gecontroleerd door de gemeenteraad;
vergelijking met bedrijfsleven:

Ambtenaren zijn medewerkers (werknemers) van het bedrijf.
College van B&W: raad van bestuur (dit pleit voor een uit de raad gekozen
burgemeester)
Gemeenteraad: raad van commissarisen.

Ik heb in het licht van bovenstaande eens een wethouder van onze gemeente horen
zeggen:
"Zaanstad kan zich qua balans (begroting) meten met een middelgrote
onderneming."

Waarom dan niet ook zo besturen?

Mvg,
Ernst Debets