reactie; de ambtenaar

Ruud van Veggel Ruud.Van.Veggel at NET.HCC.NL
Sat Jul 31 15:52:02 CEST 1999

----------
Van:  Ernst Debets [SMTP:edebets1 at euronet.nl]
Verzonden:  zaterdag 31 juli 1999 14:22
Aan:  D66
Onderwerp:  Re: reactie; de ambtenaar

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Ramon Barends <r_barends at hotmail.com>
Aan: dsundman at netland.nl <dsundman at netland.nl>
CC: d66 at NIC.SURFNET.NL <d66 at NIC.SURFNET.NL>; Platform-D66-lokaal at onelist.com
<Platform-D66-lokaal at onelist.com>; jdb at sophia.evident.nl <jdb at sophia.evident.nl>
Datum: vrijdag 30 juli 1999 18:00
Onderwerp: reactie; de ambtenaar

|----Original Message Follows----
|From: D Sundman <dsundman at netland.nl>
|To: brummen at d66
|CC: D66 <D66 at NIC.SURFNET.NL>
|Subject: Re: Zuid-Holland als grootinvesteerder
|Date: Fri, 30 Jul 1999 11:53:09 +0200

|Deze passage is een discussie op zich waard. Ik wil hem dan ook graag breder
|trekken.
|
|Ook ik herken dat sommige ambtenaren maar zelf beslissingen nemen. De 4e
|macht word langzaam de 1e macht ;-( !
|
|Stellingen;
|* De ambtelijke diensten hebben te veel macht
|* Raadsleden kunnen de ambtenaren niet meer controleren
> [...]

1.Betaling en arbeidsvoorwaarden van ambtenaren gelijkstellen met die van het
bedrijfsleven.
Dit is niet persé noodzakelijk, bestaande rechtspositieregelingen goed uitvoeren is echt voldoende. Men moet er wel gebruik van durven maken. Overigens ben ik niet tegen het wijzigen van de rechtspositie van ambtenaren, mogen we dan ook even de betalingsachterstand (op zich geen excuus maar wel een feit) inhalen??
2.Wethouders goede controle op hun ambtenarenapparaat uit laten oefenen,
wethouders worden op hun beurt weer gecontroleerd door de gemeenteraad;
vergelijking met bedrijfsleven:
Dat hoort immers ook tot hun taak, een wethouder die "zijn" ambtenarenapparaat niet kritisch volgt is zelf mede schuldig aan diezelfde macht van ambtenaren.

Ambtenaren zijn medewerkers (werknemers) van het bedrijf.
College van B&W: raad van bestuur (dit pleit voor een uit de raad gekozen
burgemeester)
Gemeenteraad: raad van commissarisen.

Ik heb in het licht van bovenstaande eens een wethouder van onze gemeente horen
zeggen:
"Zaanstad kan zich qua balans (begroting) meten met een middelgrote
onderneming."

Waarom dan niet ook zo besturen?--> Dat gaat mijns inziens bijzonder goed als ook voor de "bedrijfscultuur"wordt gekozen.

Mvg,
Ernst Debets
Zaanstad

Met vriendelijke groet,