Adieu

Chido Houbraken C.I.L.Houbraken at DNB.NL
Tue Jul 27 17:34:34 CEST 1999

Tja, als opper-veelschrijver in de periode 14/4 - 14/7 voel ik mij toch
enigszins genoodzaakt te reageren, ondanks dat dit mijn aantal weer verhoogd.
'En open democratie zonder zelfbeperking, die blaast zichzelf op'. Dat klopt.
Maar dat betekent niet dat mensen zich tijdens de discussie moeten matigen
m.b.t. hun meningsuiting. Regulering aangaande omgangsvormen vind ik overigens
geen probleem en ook het opzetten van lijsten naar onderwerp en taak heeft
altijd mijn steun gehad.
De zelfregulering pas ik toe door discussies vaak uit te splitsen in meerdere
mails als ik vind dat er verschillende discussies door elkaar lopen. Ik hernoem
deze mails dan ook. Het levert absoluut gezien meer mailverkeer op maar de
onderwerpen die 'men' niet interessant vindt, kunnen zo gemakkelijker geschift
en, inderdaad, 'gedeleet' worden. Zo schift ik al jaren op deze lijst. Laatst
nog op zoiets als een discussie over woonboten in A'dam. Echt niet zo'n moeite.
Verder is er de laatste tijd ook veel gebeurd, waarop veel reacties zijn
losgekomen. Ik heb de hoeveelheid mailtjes als positief ervaren. Het begint nu
van onderuit te rommelen in de partij. Daarnaast zijn er toevallig veel
onderwerpen aan bod gekomen die ik interessant vond en dus over
meediscussieerde. Lange tijd is dat niet zo geweest (controleer het archief v/d
lijst maar eens), so be it. En mail van mensen die je niet 'het gretigst' leest
kun je ook via een filter opruimen.
Ik voel geen enkele schuld bij het 'afhaken' van Rik Jungmann. Zelf produceerde
hij ook een eerbiedwaardige constante aan mail en daarnaast: het is zijn eigen
beslissing om zichzelf van de lijst te halen. Je kunt je abonnement bij surfnet
ook op 'D66 NOMAIL' zetten totdat de storm is overgewaaid o.i.d. of gewoon in
een aparte file laten binnenkomen en niet lezen.

Voor hen die geinteresseerd zijn in de reden waarom ik in de periode 14/4-14/7
de grootste veelschrijver ben, kunnen onder aan dit mailtje een verklaring
lezen.

Groet,

Chido Houbraken

>Rik Jungmann vertrok toen het aantal meeltjes hem te machtig werd.

>Marc-Jan Ahne schreef daarop:

>Veel meer zouden de deelnemers aan deze lijst moeten doen aan zelfregulering.
[...] Misschien is het goed om dit eens >mee te nemen in onze gedachten over
democratie via Internet.

>Inderdaad. En dat 'via Internet' kun je er ook af laten. Deze lijst is in feite
een democratie in het klein; een democratie van >het participerende D66-soort
dan, waar iedereen mag meedoen. Dat verlangt wel matiging van de deelnemers, en
we zien >hier wat er gebeurt als die ontbreekt. Het zijn de slechtsten niet die
dan afhaken; Rik Jungmann is daarvan een voorbeeld.
>"Dan gebruik je toch gewoon de delete-knop" hoor je dan. Maar zo werkt dat
niet. Een open democratie zonder >zelfbeperking, die blaast zichzelf op. Dat is,
denk ik, wat we moeten meenemen in onze gedachten.

>Voor mij persoonlijk geldt dat de veelschrijvers onder ons over het algemeen nu
net niet degenen zijn die ik het gretigst >lees. Een aantal van hen raakt ook
vaak betrokken in onvruchtbare scheldpartijen.
>Wie de schoen past trekke hem aan. Hier een overzichtje van de schoenenwinkel.

>In drie maanden (14/4-14/7) verschenen op deze lijst 1550 meeltjes, afkomstig
van 160 deelnemers. De top 20 waren:

>83      Chido Houbraken

Van deze 83 mails waren er zo'n kleine 40 uit de eerste helft van juli.
Heb ik ineens zoveel tijd op mijn werk?
Het antwoord is: ja.
Sinds eind juni weet ik dat ik per half augustus bij mijn huidige werkgever
(DNB) zal vertrekken om per 1 september te beginnen bij een nieuwe (gemeente
Hilversum). Dat betekent dat ik allerlei werkzaamheden overdraag aan collega's
en geen nieuwe klussen op mijn bureau vindt. Mijn werkzaamheden bestaan dus
voornamelijk uit kleine, kortlopende routinezaken. 'Op de zaak passen',
zogezegd. Dat betekent dat ik de hele dag achter mijn bureau zit en dan best
even kan reageren op een binnenkomend mailtje. Als de onderwerpen me liggen,
gaat dat heel makkelijk...
Vandaar, dus.

`Externe E-Mail wordt door DNB niet gebruikt voor het aangaan van
verplichtingen`

`Any e-mail messages from The Nederlandsche Bank are given in good faith
but shall not be binding
nor shall they be construed as constituting any obligation on the part of
the Bank.`