Zuid-Holland als grootinvesteerder

Marc-Jan Ahne mjahne at WXS.NL
Sun Jul 25 03:31:56 CEST 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Ariean van de Groep <jvdgroep at worldonline.nl>
Aan: D66 <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: zaterdag 24 juli 1999 3:09
Onderwerp: Zuid-Holland als grootinvesteerder

> [...]
>betrekking heeft op de wortels van onze democratie, verantwoordelijkheden
>van bestuurders en de bestuurlijke indeling van ons land. Bovendien gaat
het
>deze keer niet alleen om principes, maar ook om harde valuta; geld dus, en
>wel geld van de belastingbetaler. Iemand die hierover een originele
gedachte
>heeft? Dat het afkeurenswaardig is voel ik ook wel aan, maar waarom
precies,
>en hoe moet dit 'weeffoutje' in de democratische structuur worden

Wat er in Zuid Holland is gebeurd is afkeurenswaardig, het is toch vreemd
dat een commissaris tekent voor miljoenen aan leningen zonder daarbij eens
naar de inhoud van de betreffende stukken te kijken. Ik kan me goed
voorstellen dat bepaalde stukken ongezien worden getekend, het valt niet te
verwachten dat de politiek verantwoordelijke precies de inhoud weet van alle
stukken die misschien wel door tig verschillende ambtenaren worden
opgesteld. Maar het gaat hier nu ook weer niet om een lening van een paar
duizend gulden, wanneer een commissaris dergelijke bedragen ziet gaat er
toch wel ergens een belletje rinkelen dat het hier gaat om iets groots.

Het handelen van de ambtenaren en dus de provincie is voor een deel af te
keuren, een gemeente of provincie hoort niet voor bank te gaan spelen anders
dan bijvoorbeeld de gemeentelijke kredietbank. Wel vind ik het goed dat
provincies/gemeenten leningen verstrekken wanneer zij een (tijdelijk)
overschot aan middelen hebben, niet aan bedrijven maar wel aan instellingen
of stichtingen met een maatschappelijk doel. Doel is dan ook niet het
behalen van rendement op de investering of lening maar meer een vorm van
subsidie.

Het beleggen van gemeenten en provincies moet aan duidelijke regels worden
gebonden die controleerbaar zijn. De gemeente Deventer heeft een
Treasury-statuut waarin dergelijke regels zijn aangegeven, dit statuut is
een van de weinige stukken die ik hierover heb kunnen vinden. Binnen deze
regels mogen bepaalde gemandateerde ambtenaren transacties uitvoeren met
partijen (banken) met een A rating (betrouwbaar tot zeer betrouwbaar) of
hoger. De transacties zijn aan een limiet gebonden en de partners dus ook
aan bepaalde eisen.

Het probleem bij het beleggen door overheidsinstanties is dat er niet of
nauwelijks kennis en kunde is op dat gebied binnen de organisaties. Er zijn
een aantal gemeenten met een treasurer in dienst (o.a. Groningen, Den Haag,
Delft, Tilburg) maar het overgrote deel van de gemeenten laat zoiets aan een
diensthoofd of afdelingsmanager over. Professionele treasurers worden
voorzien van de meest actuele (online) informatie over koersen, rentestanden
etc. Bij de meeste provincies en gemeenten wordt het erbij gedaan en dat kan
dus niet in een dergelijk vakgebied.

Ik had zelf het idee dat na het derivatenschandaal in Deventer (gemeente) en
Enschede (woningbouwvereniging) de meeste overheidsorganen wakker
geschrokken waren en zijn overgegaan tot het opstellen van eerder genoemd
stuk. Misschien is het aardig om van de aangesloten raadsleden/statenleden
te horen of hun gemeente/provincie een dergelijk statuut heeft en wie de
treasury binnen de gemeente uitvoert.

Overigens staat op de site van de provincie Zuid Holland wel een aardig
dossier over deze zaak.

www.pzh.nl
www.deventer.nl (zoeken in stukken op treasury en je vindt het genoemde
document)