Onafhankelijkheid scholen in het geding?

Chido Houbraken C.I.L.Houbraken at DNB.NL
Wed Jul 21 14:00:05 CEST 1999

Dirk schreef:
>Ben ik voorstander van dat soort sponsoring? Mwa...
>Zolang er EXACTE VAKKEN in de praktijk onderwezen worden, zonder ENIGE
inmenging
>van de sponsor is het prima.
>Sponsoring zou ALLEEN mogen door bedrijven die op de leading edge bezig zijn.

>In ELK niet 'exact' vak, is sponsoring uit den boze. Verder mag de naam of het
>logo van de  sponsor nooit ergens vernoemd worden.
>Het prestige, en de belasting break, moeten voor de sponsor voldoende zijn.

Als je met exact alleen technische vakken bedoeld, ben ik het zeker niet met je
eens. En ik kan ook nog wel niet-exacte (school)activiteiten verzinnen die
geschikt zijn voor sponsoring.

Accountantcy, bijvoorbeeld.
Waarom zou Moret, Ernst & Young geen 'toplessen' wiskunde-A ('economische'
wiskunde) of Economie-2 (vroeger: boekhoudkunde of 'handel') verzorgen voor
mensen die daar goed in zijn en op scholen die dat leuk vinden?

Maar ik zie ook wel toekomst voor zoiets als cursussen en wedstrijden 'pleiten'
of 'debating' voor middelbare scholieren, gesponsord door Trinite Van Doorne of
De Brauw. Behalve het directe voordeel van het prestige en de naamsbekendheid,
is er ook een voordeel voor de maatschappij / branche.
Momenteel schijnt er een groot probleem te zijn met de 'spreekvaardigheid' van
jonge (vooral OM-leden, maar ook bij) advocaten. Zulke cursussen kunnen
stimulerend werken. En ik vind dit dus niet per definitie een taak van het
reguliere onderwijs.

Ik wijs in geen enkele tak sponsoring af, mits het aanvullend, in overleg met de
ouders en aan stringente regels gebonden is. Ervaringen uit bv. de VS kunnen
hier bij helpen.

Groet,

Chido Houbraken

`Externe E-Mail wordt door DNB niet gebruikt voor het aangaan van
verplichtingen`

`Any e-mail messages from The Nederlandsche Bank are given in good faith
but shall not be binding
nor shall they be construed as constituting any obligation on the part of
the Bank.`