Onafhankelijkheid scholen in het geding?

Max Roi bd62 at INAME.COM
Wed Jul 21 11:39:28 CEST 1999

Hierbij dirk's reactie op het onderwerp:

Hallo,

Dit speelt in second grade van High School, ongeveer 25 jaar terug, in de VS.

Mijn zoon was een zogenaamde 'gifted minor' met een hoog IQ.
Hij kwam daardoor (uiteraard vrijwillig) in aanmerking voor 'Lenkurt Lab".
Dit was een 'lab' waar electronische projecten en exacte wetenschappen werden
onderwezen.
De sponsor 'Lenkurt' had hier geen invloed op de lessen maar stelde wel veel/alle
van de benodigde hi=tech materialen beschikbaar.
Ik had daardoor b.v. een LCD digitale klok, gebouwd door mijn 14 jarige zoon, die
nog niet in de winkel te koop was.

Hij heeft nu een echt prima baan in de mechatronika, door de voorsprong die
Lenkurt Lab hem verschafte kwalificeerde hij zonder meer voor UC Berkeley.

Het programma creerde wel een soort van elite. De vriendschappen die zich
ontwikkelde tussen de deelnemers blijken 'levenslang' te zijn. Nagenoeg alle
deelnemers zijn 'geslaagd' in het bedrijfsleven.
Hij is momenteel president van de firma waar hij 10 jaar terug begon als
mechanical engineer (met als hobby computertechnology).
Lenkurt Lab was een uitstekende ervaring

Ben ik voorstander van dat soort sponsoring? Mwa...
Zolang er EXACTE VAKKEN in de praktijk onderwezen worden, zonder ENIGE inmenging
van de sponsor is het prima.
Sponsoring zou ALLEEN mogen door bedrijven die op de leading edge bezig zijn.
Waarom?
Omdat  de overheid altijd veel te laat en met te weinig geld voor dit soort
kennis over de brug komt. Wij moeten rontonde's bouwen!! Om nog maar te zwijgen
van al de kleine kl..... regeltjes die eraan moeten hangen om hun bestaansrecht
te claimen.
Wat dat betreft vraag ik me af of, in optiek van 'de overheid', gifted minors
niet zouden bijdragen aan de tweedeling in de samenleving {;-((.

In ELK niet 'exact' vak, is sponsoring uit den boze. Verder mag de naam of het
logo van de  sponsor nooit ergens vernoemd worden.
Het prestige, en de belasting break, moeten voor de sponsor voldoende zijn.
In Amerika, het land van de commercie, werd daar zeer strict de hand aan
gehouden.

Er valt nog wel het een en ander verder te zeggen over dit onderwerp, maar daar
ben ik effe te lui voor. En mijn kinderen zijn het huis uit...

BTW
In een andere mailtje vroeg Ramon Barends zich af waarom zoveel mensen van deze
lijst af willen. Zou het kunnen zijn dat sommige de tijd, en het gevoel hebben,
dat er op alles gereageerd dient te worden? [:-))

mvg
dirk sundman