Onafhankelijkheid scholen in het geding?

Chido Houbraken C.I.L.Houbraken at DNB.NL
Wed Jul 21 10:53:59 CEST 1999

>Als je tegen reclame in het onderwijs bent ben je dus tegen sponsoring
>in het onderwijs. Reclame is immers de overkoepelende term van uitingen
>die tot doel hebben een commerciele activiteit te promoten.

Lees de Dikke Van Dale er nog maar eens op na. Strikt genomen is reclame alles
wat er voor zorgt dat verkoop gestimuleerd kan worden en houdt sponsoren in het
mogelijk maken van reclame. Omgekeerd, dus. In de minder strikte vorm kan
tegenwoordig sponsoring ook inhouden dat de tegenprestatie iets anders is dan de
mogelijkheid bieden van het maken van reclame met als doel de verkoop van het
product.

Omdat ik het gevoel heb dat mijn vorige mail niet echt in dit licht door jou
gelezen is, voeg ik mijn redenering hier nogmaals toe:

***Zoals ik al zei: er is een verschil tussen sponsoring en reclame. Reclame in
het onderwijs ben ik tegen. Sponsoring door een bedrijf hoeft niet als doel te
hebben dat de gesponsorden meer 'kopen'. Het kan ook als doel hebben om het
bedrijf naar buiten toe (consument, overheid) een beter imago te geven. Het kan
overigens ook tot doel hebben om een situatie te creeren waarin toekomstig kader
van een bedrijf of branche een betere kans heeft zich te ontwikkelen. En dat kan
heel jong beginnen. Waarom zouden bedrijven niet, gecontroleerd, hun deel aan
het 'algemeen belang' bijdragen? Niet het gehele onderwijs, maar delen ervan
kunnen wel gesponsord of georganiseerd worden door het bedrijfsleven.***

>Als het bedrijfsleven zonder voorbehoud giften doet voor onderwijs
>instellingen (bijvoorbeeld via een door onafhankelijken te beheren
>'Onderwijs Fonds') ben ik daar niet tegen. Ik benadruk hier dat dit is
>geen sponsoring is (want daar hoort een tegenprestatie bij in welke vorm
>dan ook en die is onder geen enkele voorwaarde wenselijk), maar als
>vrijblijvende donatie.

En waarom zou de tegenprestatie niet mogen zijn dat het bedrijf in hun
image-building gebruik mag maken van de naam van de school die ze sponsoren. Of
heel specifiek een soort masterclass steunen voor jonge, getalenteerde beta-kids
? De overheid dient te zorgen voor een basisniveau aan onderwijs. Als scholen op
deze manier iets extra's kunnen toevoegen, waarom niet?
Het is dan aan de ouders om te bepalen of, en in welke mate dat getolereerd kan
worden.

Groet,

Chido Houbraken

`Externe E-Mail wordt door DNB niet gebruikt voor het aangaan van
verplichtingen`

`Any e-mail messages from The Nederlandsche Bank are given in good faith
but shall not be binding
nor shall they be construed as constituting any obligation on the part of
the Bank.`