Abortus en verantwoordelijkheid

Chido Houbraken C.I.L.Houbraken at DNB.NL
Mon Jul 19 17:31:43 CEST 1999

>Die keuzevrijheid had de man bij het verrichten van de daad. Daarna is hij
>medeverantwoordelijk voor de gevolgen, en heeft hij geen eenzijdig beslisrecht
meer.

En als bij die keuzevrijheid de keuze gebaseerd is op het vertrouwen, dat hij
redelijkerwijs kon hebben, dat er geen zwangerschap van zou komen, of in ieder
geval afgebroken zou worden?  Als hij daarna, bij geschaad vertrouwen,  toch
mede-verantwoordelijk wordt, vind ik dat een rare constructie.

lichaam.

>Het blijft haar lichaam, maar het blijft ook zijn kind.

Het is haar eenzijdige beslissing het kind te voldragen, het is zijn eenzijdige
beslissing het kind niet als zijn verantwoordelijkheid te zijn. (NB. deze zin
a.u.b. niet buiten de context van deze discussie gebruiken  !)

>Dat ben ik niet met je eens. Een activiteit (abortus) tegenhouden vind ik
minder ver
>gaan dan een activiteit afdwingen. Daarom, het eerste kan wat mij betreft
eenzijdig,
>het tweede niet. Als het allebei eenzijdig zou kunnen hebben we overigens een
>onwerkbare wet gebouwd.

Dan hebben we, denk ik, een fundamenteel verschil van mening: bij abortus ligt
wat mij betreft de uiteidelijke beslissing, zowel bij tegenhouden als bij
afdwingen, bij de vrouw.
Lachen, een fundamenteel meningsverschil tussen D66'ers.

Groet,

Chido Houbraken

`Externe E-Mail wordt door DNB niet gebruikt voor het aangaan van
verplichtingen`

`Any e-mail messages from The Nederlandsche Bank are given in good faith
but shall not be binding
nor shall they be construed as constituting any obligation on the part of
the Bank.`