Onafhankelijkheid scholen in het geding?

Chido Houbraken C.I.L.Houbraken at DNB.NL
Mon Jul 19 17:07:19 CEST 1999

>Ik denk dat je de psychologische effecten van sponsoring in het
>onderwijs behoorlijk onderschat. Hoeveel ouders weten hun kinderen te
>overtuigen dat de reclames op tv alleen maar reclames zijn? Waarom
>werken deze reclames? Ik neem aan dat jouw kind (net als het grootste
>gedeelte van de 6 tot 16 jarigen) ook vol is van Playstation, MacDonalds
>en noem maar op...

Volgens mij zijn andere kinderen veel belangrijker voor de beeldvorming m.b.t.
reclame, dan de reclame zelf.
Mensen gaan niet roken omdat er een stoere cowboy op het beeldscherm verschijnt
met een saffie in z'n smoel. Mensen gaan roken omdat ze anderen zien roken en er
bij willen horen. De reclame bepaalt het merk en het type. Meer niet. En het
gaat niet om het merk, maar om het gaan roken zelf wat je zou willen voorkomen.

Overigens had een muziekleraar die, als hij klassieke muziek wilde laten horen,
altijd aankwam met platen van Deutsche Grammofohn. Want dat waren de beste
opnames, zo verzekerde hij ons.
Guess what? Lang niet al mijn goede opnames met klassieke muziek zijn van D.G. !

Groet,

Chido Houbraken

`Externe E-Mail wordt door DNB niet gebruikt voor het aangaan van
verplichtingen`

`Any e-mail messages from The Nederlandsche Bank are given in good faith
but shall not be binding
nor shall they be construed as constituting any obligation on the part of
the Bank.`