Onafhankelijkheid scholen in het geding?

drs. Freddy F. Blommers F.F.Blommers at WXS.NL
Mon Jul 19 22:28:14 CEST 1999

Als ik zo vrij ben om de meningen hier samen te vatten vinden zowel
Roeline, Chido, Mark, Dirk en ondergetekende dat er te weinig middelen
zijn om onderwijs op maat te borgen. Deze middelen moeten er zonder
enige twijfel komen, want onderwijs is erg belangrijk voor onze
toekomst. Op de wijze hoe de financiele middelen verkregen zouden moeten
worden lopen onze meningen ietwat uiteen. Al meen ik wel een sfeer te
proeven dat jullie sponsoring en reclame als uiterste redmiddel zien.

Om de effecten van reclame en sponsoring (alsmede de effecten van andere
dingen die op scholen gebeuren, zoals het maken van muziek, het kijken
naar video's, het werken met computers) op kinderen in te kunnen
schatten raad ik iedereen aan om eens een paar artikelen van de
Zwitserse psychologe Maria Psychiger te bestuderen. Ik ben ooit
geinteresseerd gerakt in haar werk door 'Music makes the school' en heb
sindsdien meerdere artikelen van haar gelezen. Sommige
onderzoeksresultaten zijn opzienbarend.

Ik denk dat het onderwijs aan een flinke investering toe is, maar zou
het niet juist vinden als de investeerder invloed heeft op de stof die
onderwezen wordt. Wat dat betreft vertrouw ik de reclame absoluut niet
en zou ik het niet van visie getuigen als we de scholen tot een soort
RTL4, SBS6 of Veronica laten verworden...

Freddy Blommers

* drs. Freddy F. Blommers
* (musicoloog)
* Wilgenplaslaan 260