Onafhankelijkheid scholen in het geding?

Chido Houbraken C.I.L.Houbraken at DNB.NL
Mon Jul 19 16:54:03 CEST 1999

>Geen moeite met sponsoring op scholen? Vreemd juist als ouder zou je je
>zorgen moeten maken. Denk eens aan de mogelijkheden voor de markt:
>onderdelen van de biologie lessen sponsored by Philip Morris,
>informatica sponsored by Microsoft, scheikunde sponsored by Shell,
>maatschappijleer sponsored by de plaatselijke koffieshop, nederlands
>sponsored by een ultra rechtse partij... enz. Zou een ouder zijn kind
>met deze merken op zijn jas willen zien thuiskomen? Of erger zou een
>ouder zijn kind de ideeën die deze bedrijven uitdragen willen meegeven
>voor de toekomst? Ik denk het niet.

Veel bedrijven sponsoren ook om te kunnen zeggen dat ze een goed doel sponsoren.
Er zijn bv. chemische bedrijven in Rotterdam die Het Zuidhollands Landschap
(ZHL) sponsoren. Ze krijgen een vermelding in het ledenblad, maar mogen geen
producten aanprijzen (heeft ook geen zin, ze werken over het algemeen
business-to-business). Ze mogen wel naar buiten dragen dat ze het ZHL sponsoren
en da's mooi, want daardoor wordt de naamsbekendheid van het ZHL ook weer
vergroot. Het ZHL heeft vele bedrijfssponsors en is dus niet afhankelijk van
een.
Daarnaast sponsoren bedrijven omdat ze het van de belasting kunnen aftrekken als
schenking aan een goed doel.

Waarom zouden bedrijven als Shell, Coopers-en-Lybrand, CMG, Phillips en
Reed-Elsevier geen 'masterclasses' voor hoogbegaafde leerlingen in het basis- en
voortgezet onderwijs sponsoren? Zolang het niet een enkel bedrijf is en elkaar
niet 'bijten' (dus geen Shell en BP), zie ik geen problemen. Dat ieder bedrijf
de hoogbegaafde jeugd zal willen interesseren voor de opleidingsrichting die hun
het beste uitkomt vind ik geen bezwaar (dus technisch, accounantcy, IT, talen).
Onderzoeksprogramma's aan de universiteit worden nu ook al zo gesponsord en
misschien kunnen kinderen zo wel eerder inzien wat hun echt interesseert.

>Waar blijft dan de visie voor de toekomstige generaties? Willen we dat
>kinderen opgeleid worden of willen we dat ze geen mening meer kunnen
>vormen? Dat zijn de vragen die beantwoord moeten worden en daar behoor
>je je als ouder zorgen om te maken.

Ja zeg, op mijn lagere school werd bij biologie (toen nog: Kennis der Natuur)
mede gebruik gemaakt van een lespakket van Greenpeace. Het gevolg is geweest dat
ik geen lid ben geworden van die club omdat ik ze vervelend vond. Nu zou ik dat
ongenuanceerd hebben genoemd.
Daarnaast: wie nam nu zijn maatschappijleraar op de middelbare school serieus ?
Ik las toen ook zelf de krant en mijn ouders konden me ook nog wel wat
vertellen. Mijn ouders maakten zich vooral druk om de hoogte van het
onderwijsniveau en minder om het soort onderwijs. Hoe ik aan meningsvorming kon
doen vonden ze belangrijk genoeg om er zelf verantwoordelijk voor te zijn. De
school was in hun ogen niet de primaire maatschappelijke opvoeder.

Groet,

Chido Houbraken

`Externe E-Mail wordt door DNB niet gebruikt voor het aangaan van
verplichtingen`

`Any e-mail messages from The Nederlandsche Bank are given in good faith
but shall not be binding
nor shall they be construed as constituting any obligation on the part of
the Bank.`