Onafhankelijkheid scholen in het geding?

drs. Freddy F. Blommers F.F.Blommers at WXS.NL
Sun Jul 18 21:35:20 CEST 1999

Geen moeite met sponsoring op scholen? Vreemd juist als ouder zou je je
zorgen moeten maken. Denk eens aan de mogelijkheden voor de markt:
onderdelen van de biologie lessen sponsored by Philip Morris,
informatica sponsored by Microsoft, scheikunde sponsored by Shell,
maatschappijleer sponsored by de plaatselijke koffieshop, nederlands
sponsored by een ultra rechtse partij... enz. Zou een ouder zijn kind
met deze merken op zijn jas willen zien thuiskomen? Of erger zou een
ouder zijn kind de ideeën die deze bedrijven uitdragen willen meegeven
voor de toekomst? Ik denk het niet.

Waar blijft dan de visie voor de toekomstige generaties? Willen we dat
kinderen opgeleid worden of willen we dat ze geen mening meer kunnen
vormen? Dat zijn de vragen die beantwoord moeten worden en daar behoor
je je als ouder zorgen om te maken.

We zouden beter af zijn met een onderwijsbeleid die sponsoring overbodig
maakt, daar ben ik het mee eens. "Investeren in de toekomst..." (dat zou
overigens een mooi motto voor het kabinet zijn).

Freddy Blommers

Roeline Barkhuis wrote:

> Onafhankelijkheid van scholen in het geding bij sponsering?
>
> Gewoon pech gehad. Ik wil dat mijn zoon onderwijs op maat kan krijgen.
> Scholen hebben daar nu te weinig geld voor. Mijn zoon is helaas
> hoogbegaafd, getest en al.  Zou hij zwakbegaafd zijn dan had hij keuze uit
> diverse scholen. Nu niet. Wel heeft een middelbare school het initiatief
> genomen om een verrijkingsklas op te zetten voor hoogbegaafde
> basisschoolleerlingen. Mijn zoon was blij, de basisschool waar hij nu op
> zit zag het helemaal zitten en toen kwam de rekening. Voor een negen jarige
> [...]
* drs. Freddy F. Blommers
* (musicoloog)
* Wilgenplaslaan 260
* 3035 SM  Rotterdam