verkiezingen gemeente

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Fri Jul 16 13:30:26 CEST 1999

Greetje Verver schreef:

> Hoeveel van de mensen die naar de stembus gaan zouden een duidelijke
> politieke mening hebben?

Meer dan de helft :-) In ieder geval beschouwt meer dan de helft zich
tegenwoordig als zwevende kiezer, dat zijn dus mensen die hun keuze
niet meer automatisch maken op basis van een overtuiging die ze "nu
eenmaal" hebben.

Dat is vooruitgang. Wat geen vooruitgang is, is dat ons politieke
systeem er helemaal niet op is ingericht dat kiezers zelf nadenken.
En dus dwingen we mensen te gaan zweven.

> Of wil je dat al die mensen maar niet meer moeten gaan stemmen?

Nee. Wat ik bedoel is dat het volkomen zinloos is om mensen te
dwingen te gaan stemmen zonder dat ze zich een mening hebben kunnen
vormen. Daarom moeten inspanningen erop gericht zijn om de politiek
interessanter/belangrijker/toegankelijker te maken. Niet het
omgekeerde. De kwaliteit van de democratie neemt niet toe (alleen af)
als mensen gedwongen worden te stemmen zonder dat daar een
investering in meningsvorming aan vooraf is gegaan. Is het nou echt
zo moeilijk om dat in te zien?

> En bij de Europese verkiezingen weet so wie so bijna niemand meer
> waarom het precies gaat.

Inderdaad. Daarom kan de EU beter worden afgeschaft en vanaf nul weer
worden opgebouwd, maar dan mét inbreng van de kiezer.

> We zullen daarom toch richting kwantiteit moeten gaan werken en dan
> maar hopen dat de kwaliteit toe gaat nemen.

Dit vind ik onzin, het spijt me. Eerst die politiek weer interessant
maken, het systeem aanpassen aan de kiezer in plaats van andersom.
Dan komen die stemmers vanzelf wel.

Vriendelijke groeten,