Werk en (basis)inkomen

Paul Doucet doucet at BIO.VU.NL
Thu Jul 15 17:48:57 CEST 1999

Reactie op Max Kok, Eniel Stolp en Arie Dirkzwager.

Max Kok vindt het basisloon een lapmiddel voor waar het werkelijk om gaat:
een rechtvaardiger verdeling van het werk, het effectueren van het recht op
arbeid. Dat is waar we het over moeten hebben.
Dat laatste betwist ik niet. Maar ik denk niet dat het aangaat het
basisloon een lapmiddel te noemen. Als ik me bepaal tot de twee meest in
het oog lopende effecten:
a. Het heft de *plicht* tot arbeid op (iets te sterk gezegd, ik weet het),
en dat is echt iets anders.
b. M.b.t. de onvrijwillig werklozen ben je als iemand die roept dat we
alleen nog over brandpreventie mogen praten, en niet over het lapmiddel
genaamd brandweer.
En over een rechtvaardiger verdeling van het werk: ik zou daar ook graag
iets aan gedaan willen hebben. Maar hoe? Je voorbeelden zijn goed, met
inbegrip van het ook door mij bewonderde epos De Bovenbazen. Aleen denk ik
dat je analyse niet helemaal van toepassing is. Die gaat namelijk over de
concentratie van geld (en macht). En waar we het over hebben is de
verdeling van arbeid. Dat is wat anders.
Iets meer op de achtergrond krijg ik de indruk dat je het basisloon ziet
als een systeem om de (onvrijwillig) werklozen in feite af te schrijven:
geef ze een fooi en laat ze zich verder koest houden. Dan kan de rest
ongestoord doorgaan met geldverdienen. Klopt dat?

Emiel Stolp toont ons de lange verlanglijstjes van individuen en de
politiek; zegt: de meeste mensen willen alleen maar meer; en concludeert
dan dat het slecht voor Nederland is als iemand (als individu!) *niet* meer
wil. Wonderlijke redenering!
Grappig is dat je daarmee je eigen bezwaren tegen het basisloon (daling van
het arbeidsaanbod) geruststellend beantwoordt. Immers als bijna iedereen
meer wil, zal bijna niemand vrijwillig blijven hangen in het basisloon.
Bij dat al blijft een van mijn oorspronkelijke vragen onbeantwoord: zal met
het basisloon het arbeidsaanbod stijgen of dalen (en hoeveel)?

Arie Dirkzwager over de financiering van het basisloon. Zijn oplossing voor
de zelfstandigen, die zie ik. Maar ik zie (met Emiel's bezwaren voor ogen)
nog steeds niet waarom het basisloon speciaal betaald zou moeten worden
door de werkgevers. Het zou ook uit de algemene middelen kunnen komen, of
via premies op dezelfde manier als de AOW (ik zie het basisloon trouwens
toch in veel opzichten als een soort uitbreiding van de AOW; misschien kan
dat ook helpen om het "vreemde" ervan weg te nemen).

Paul Doucet