Werk en (basis)inkomen

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Thu Jul 15 18:11:03 CEST 1999

At 14:37 15-7-99 +0200, e.r. stolp wrote:
>Unclassified

>Er wordt wel meer gepleit voor 'consuminderen' maar ik denk dat dit idee
>niet zo aansluit bij de realiteit. Die is juist dat men op vrijwel ieder
gebied
>meer wil consumeren.
>Wie nl. zelf minder wil werken die kan dat gewoon doen,
>Nederland is geen werkkamp, part-time werken mag ook. Maar de ervaring is dat
>veel mensen niet minder willen werken omdat ze het geld niet kunnen of willen
>missen

        en dat veel mensen onvrijwillig werkeloos zijn, het geld dus wel moeten
missen en dan gedwongen worden helemaal niets te doen tot ze weer een baan
hebben. Dat probleem lost het basisinkomen op.

>Een ekonomisch systeem dat leidt tot minder werken past dus helemaal niet
>bij de wensenlijstjes in de Nederlandse samenleving.

        Een basisinkomen *hoeft* helemaal niet tot minder werken te leiden,
iedereen is vrij om er bij te verdienen en -wanneer de lonen en de
werkgelegenheid hetzelfde blijven- leidt dit tot meer inkomen waarmee aan
die "wensenlijstjes" beter voldaan kan worden. Maar (eerlijkheidshalve): ik
vermoed dat (gemiddeld) de lonen met een bedrag gelijk aan het basisinkomen
zullen dalen.

Arie