Werk en (basis)inkomen

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Wed Jul 14 16:22:44 CEST 1999

Unclassified

Bij ekonomische relaties zijn doorgaans 3 partijen betrokken, nl, 2 civiele
partijen die onderling handelen en de overheid die daar belasting over heft.
Dat de overheid zijn deel krijgt komt niet door het hoogstaande morele besef
van de burger maar omdat meestal ten minste een van de 2 civiele partijen er
belang bij heeft om de zaak wit en legaal af te handelen.

In situaties waarin dat niet zo is werkt het systeem niet. Neem b.v. de handel
en het gebruik van (soft)drugs.  Omdat dat verboden is heeft iedereen er belang
bij om het buiten de overheid om te doen. Ondanks het feit dat justitie en
politie de helft van hun totale capaciteit aan de drugsbestrijding besteden
krijgt de overheid er geen enkele grip op.

In de voorstellen van Dirkzwager over het basis inkomen wordt de hele ekonomie
zo georganiseerd dat zwart zowel voor werkgever als werknemer voordeliger is
dan wit. Daar is natuurlijk niet tegen op te controleren.

Uit de reakties van Arie Dirkzwager kan ik alleen maar konkluderen dat hij
denkt dat de mensen zo eerlijk zijn dat dit geen wezenlijk probleem is.

Maar ja als, de mensen zo eerlijk zijn, waarom is er dan kaartjes controle in
de trein en waarom heeft iedereen dan een slot op de deur ?

Verder schreef hij

>   Je redenering *lijkt* te kloppen: niemand heeft voordeel bij het betalen
> van belasting en zal dat dus (frauduleus) proberen te ontduiken. Zogenaamd
> "belastingvoordeel" is alleen een "voordeel" als je belasting betaalt.
> (Accountants)Controle, met name op bedrijven (werkgevers) is altijd nodig,
> inkomstenbelasting wordt als loonbelasting door werkgever afgedragen en
> valt dus ook onder die controle DIE NIETS "TOTALITAIRS" HEEFT en nu al
> gangbaar is. Kortom: het lijkt mij een drog-redenatie bedoeld om het
> basisinkomen te torpederen. Dat roept bij mij de vraag op naar de
> [...]

Hou het maar op een complot van joden, jezuiten en vrijmetselaars om de
arbeiders te onderdrukken, dat argument heeft het altijd goed gedaan bij
mensen die liever op de man dan op de bal spelen.

Emiel Stolp