Abortus en verantwoordelijkheid

Chido Houbraken C.I.L.Houbraken at DNB.NL
Wed Jul 14 13:00:30 CEST 1999

From: C.I.L. Houbraken at DNB on 07/14/99 12:00 PM

To:   d66 at nic.surfnet.nl@internet
cc:
Subject:  Abortus en verantwoordelijkheid

>Ik wil niet nog wel een dimensie aan toevoegen: stel dat 1 van de ouders
>abortus wenst en de ander niet, wiens mening geeft dan de doorslag?

Kijk, nog zo'n heikel punt. In mijn ogen heeft de moeder altijd het laatste
woord, aangezien het haar lichaam is en dat is m.i. onschendbaar.
Het zou gestoord zijn als een man een vrouw kan dwingen een zwangerschap af te
breken of te voldragen, terwijl zij dat niet wil.

Daar staat tegenover dat, als een vrouw een zwangerschap voldraagt - terwijl de
man dat niet wil en niet van plan is om het kind te erkennen en er
verantwoordelijk voor te zijn (er bestaat bv. geen liefdesrelatie tussen man en
vrouw) - de opvoeding van het kind e.d. volledig de verantwoordelijkheid van de
vrouw is en de man daar niet op aangesproken kan worden. Indien een vrouw het
volledige recht heeft te beslissen of er een kind komt, heeft zij ook de
volledige verantwoording m.b.t. het kind. En dat is nog steeds geen uitgangspunt
in het Nederlands Recht, wat m.i. (niet als direct gevolg, maar wel indirect) de
onschendbaarheid van het lichaam bij zwangerschap enigszins onder druk zet. Let
wel, ik heb het hier over juridische verantwoordelijkheid, niet over morele
verantwoordelijkheid.

Zomaar een uitstapje in de discussie.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken