Werk en (basis)inkomen

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Wed Jul 14 13:17:45 CEST 1999

At 10:06 14-7-99 +0200, Mark Giebels wrote:

>Emiel gaat uit van Arie's voorstel voor financiering van het basisinkomen
van 1500 gulden door een werkgeversheffing van 1500 gulden per werknemer.
Vanuit dit
>voorstel legitimeert Emiel zijn conclusies. En voor een groot deel heeft
hij daarin gelijk.

        Dat zie ik niet, Fl.1500 is niet zo hoog dat er "niet meer gewerkt wordt"
en als je hoogte van basisinkomen koppelt aan hoogte BNP heeft overheid
veel minder "greep op de economie" dan nu via uitkeringsregelingen en kan
dus minder "totalitaire trekjes" gaan vertonen.

>Ten eerste kun je veel beter per arbeidsuur afreken, door gewone
werkgevers en werknemersbelastingen.  Anders verschuif je de armoedeval van
de werknemers naar
>de werkgevers. Er  zal immers geen enkele werkgever zijn die 1500 gulden
per maand op tafel zal leggen voor een werknemer die maar enkele uren in de
week bij
>hem werkt.

        Lijkt me redelijk, bij 40 urige werkweek en vier weken per maand dus een
belasting van Fl. 3,75 per uur dat hij iemand in dienst heeft: peanuts!

>Ten tweede zijn er ook mensen die wel een basisinkomen hebben, maar geen
werkgever (werklozen, zelfstandigen). Juist die zelfstandigen moeten
natuurlijk niet
>gaan profiteren van een basisinkomen terwijl ze er niet aan meebetalen.

        Goed punt: zelfstandigen zijn "bij zichzelf in dienst" en moeten die
belasting dus ook betalen. Kan via KvK waar die zelfstandige geregistreerd
staat met zijn eigen bedrijf.

>Ten derde zijn er ook mogelijkheden van verschuiving van belastingen van
arbeid naar BTW etc.

        Dat wordt nodig wanneer door automatisering steeds meer "arbeid" overbodig
wordt. Is nu dacht ik nog niet aan de orde.

>Ten vierde acht ik een basisinkomen van 1000 gulden per maand geschikter
en realistischer. Daarmee wordt de stimulans tot werk weer groter.

        Natuurlijk, een "basisinkomen" van 0 gulden (Amerikaanse toestanden wat
betreft sociale zekerheid) geeft een NOG grotere stimulans!(-;

>Op z'n minst zet ik dan vraagtekens achter de conclusies van Emiel. Met
even weinig moeite kan ik de gevolgen de andere kant op sturen en daarmee
op andere
>conclusies uitkomen. Mochten we uiteindelijk in Nederland besluiten tot
invoering van een basisinkomen dan zullen we dat gelijkmatig moeten doen,
zodat we
>kunnen sturen met hoogte van het basisinkomen,

        Dat moeten "we" vooral juist NIET doen - werkt "totalitaire staat" in de
hand. Beter: vaste objectieve koppeling aan hoogte BNP.

>met belastinggrondslagen en met andere financiele instrumenten. Op een
pragmatische wijze dus. Dat lijkt me
>intelligenter dan nu met voorbarige conclusies welles/nietes spelletjes te
gaan spelen.

>Die belastingfraude is een interessant punt. Inderdaad kan het door Emiel
genoemde een voordeel zijn omdat we dan eindelijk af zijn van de
uitzodnmeringspositie
>die uitkeringsgerechtigden innemen. De privacy-problemen worden dan voor
iedereen zichtbaar en dat zou er toe kunnen leiden dat er een politiek
draagvlak voor
>minder 'overheidsgluren' ontstaat. Maar het kan inderdaad ook de andere
kant uit slaan.

        Hoe "de andere kant uitslaan"? Zie ik niet.

>De fraude wordt natuurlijk ook minder, omdat het voor velen nietmeer
'nodig' is om te frauderen. In de huidige situatie is dat namelijk de enige
mogelijkheid om
>geld over te houden van een bijbaantje, voor partners van werkenden en
voor uitkeringsgerechtigden. Het principe van het basisinkomen waar de
studiefinanciering
>op is gebaseerd bewijst dit. Bij studenten is geen noodzaak tot
zwartwerken en voorzover als ik er inzicht in heb, gebeurt dat ook relatief
weinig.

        Inderdaad, de enige vorm van "basisinkomen" die we nu kennen is AOW,
studiefinanciering en kinderbijslag. Die vervaqllen dus bij invoering
basisinkomen voor *iedereen*.

Arie