Uitkeringsgerechtigden (was: wie tilt er meer)

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Tue Jul 13 23:37:56 CEST 1999

Aan Hein van Meeteren:

Aan het onderzoek van de Groningse criminoloog Prof. Jongman is volgens mij
weinig tegenstrijdigs.
Persoonlijk "vielen mij de oren van het hoofd, ik wist niet wat ik las" bij
een onderzoek van hem waaruit bleek dat de strafmaat voor hetzelfde delict
(bv. winkeldiefstal) afneemt bij bij het stijgen van de sociaal-economische
status van de veroordeelde. Klassenjustitie is dus uitstekend hard te maken.

Ik denk ook niet dat klassejustitie veroorzaakt wordt door bewuste
uitbuiting. Het werkt subtieler.
Stel je bent een goede rechtenstudent geweest, wordt je dan sociaal advocaat
? Meestal niet, voor zo'n hongerloontje wil je niet werken. Bij overheid of
bedrijfsleven verdien je minstens het dubbele.
Gevolg: de minder capabele advocaten komen in de sociale advocatuur terecht.
En het is juist de sociaal economisch zwakkere groep die op deze kwalitatief
mindere toegevoegde advocaten is aangewezen.

Voorts blijkt uit onderzoek van Jongman c.s. dat rechters ook mensen zijn en
hun vonnis onbewust laten beinvloeden door de sociaal-economische klasse die
de verdachte uitstraalt.

Max Kok

>Juist een jurist als mr. drs. A.H.L. Westerouen van Meeteren zal toch
>niet onbekend zijn met het begrip *klassejustitie*?

Niet onbekend, maar het is moeilijk hard te maken. Mij zijn via mijn studie
tegenstrijdige onderzoeken ter ore gekomen. In het algemeen geldt: de
rechterlijke macht waakt ervoor afhankelijk te zijn van een
sociaal-economische elite. Klassenjustitie is een term uit het marxistische
gedachtengoed. Klassenstrijd en dergelijke. Ik weet niet of in NL een
heersende klasse de rechter inzet om de `uitgebuiten' klassen te
onderdrukken. Het zou nog eens goed onderzocht moeten worden. Maar wat meet
je?