Re: [D66] Auserwählt statt gewählt

Ariean van de Groep jvdgroep at WORLDONLINE.NL
Wed Jul 14 00:32:54 CEST 1999

'Het Verkrachte Citaat'

In de ELSEVIER van deze week staat een artikel over deze uitspraak van
Belifante en ook over de gewraakte uitspraak van CDA-er Van Iersel (nr.27
pagina 18-19: 'Het verkrachte citaat')

Volgens Elsevier:

 'En jawel, er is een citaat dat alles bevestigt. Judith Belinfante,
backbencher van de PvdA fractie, heeft op een onbewaakt moment geroepen: 'En
toch gebeurt het zoals wij het willen. Want wij hebben de macht. En als u
dat niet bevalt, dan gaat u maar naar een ander land.'
Belinfante deed de uitspraak op zondag 6 juni na afloop van een
radioprogramma. De microfoons stonden al dicht. Er was echter een journalist
van NRC Handelsblad. Een weekje later werd Belinfante aangehaald in een
column ergens achter in de krant. Daarbij liet het kamerlid aantekenen dat
haar woorden gericht waren tot tegenstanders van de democratie. 'Je moet het
als een metaforische reactie zien die complete machteloosheid uitdrukte.'
Het duurde niet lang of het gewraakte citaat prijkte in pure vorm op de
voorpagina's van de kranten. Als bewijsmateriaal voor de brutale manier
waarop de PvdA een positie opeist. Belinfante wentelt zich nu in allerlei
bochten om de uitspraak van haar lading te ontdoen. 'Ik heb het verkeerd
geformuleerd en dat betreur ik,' schreef zij in een ingezonden brief in de
Volkskrant.
Maar het is te laat. Tot in lengte van jaren zal zij worden aangehaald als
de PvdA-politica die haar mond open deed op het moment dat de partij zich
dacht te kunnen onttrekken aan het basisprincipe van de
minderhedendemocratie en de terughoudendheid liet varen.'

Aldus Elsevier deze week.

Ik denk dat dit inderdaad een ander licht werpt op de uitspraak van
Belinfante. Ik zeg niet dat de PvdA zich niet schuldig maakt aan
machtspolitiek (wie niet?), maar deze uitspraak daarvoor als bewijs
aanvoeren komt neer op propagandisme van het makkelijkste soort. Het CDA was
daar al eerder het slachtoffer van (zie ook in het artikel) en nu is PvdA de
schietschijf voor iedereen met een Calimero-complex. Jammer. Laten partijen
elkaar op inhoudelijke punten  betwisten en niet middels dergelijke
twijfelachtige truukjes.

Ariean van de Groep