PNYX: Kabinet in lappenmand (Ned. politiek ook?)

Mon Jul 12 22:38:25 CEST 1999

At 17:22 12-07-1999, Arie Dirkzwager wrote:

>        Natuurlijk, maar ook daar geldt "genoeg is genoeg".

Ik zie daar om me heen niets van. Kunt u de stelling dat psycholo-
gische behoeften eindig zijn onderbouwen?

>        Je schetst het beeld van iemand die dringend een goede psycho-therapeut
>nodig heeft om de psychische schade die de overheid hem/haar berokkend
>heeft te herstellen. Daar helpen extra sociaal werkende ambtenaren niet:
>weggegooid geld!

Ik schetste geen individueel beeld, maar het gevolg van langdurig
werkloos zijn en langdurig van een zeer laag inkomen moeten rond-
komen.
En ik gaf desgevraagd aan waar trajectbegeleiding op is gericht. Psy-
chotherapie kan inderdaad tot de mogelijkheden behoren. Dit ter beoor-
deling van de trajectbegeleider.

Waarom zou een basisinkomen veel van de geschetste ellende voorkomen?
Ik heb niet de indruk dat dit hoger ligt dan de huidige sociale uit-
kering, met alle gevolgen vandien. Ook zal een basisinkomen mijns in-
ziens niet de neiging tot zondebok-denken wegnemen.

Erik vdMb