PNYX: Sociale gevolgen Basisinkomen.

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Mon Jul 12 23:13:45 CEST 1999

At 20:39 12-7-99 +0200, Fedor van Eldijk wrote:
>Ik wil, zelf
>in een hogere inkomensgroep, niet langer betalen voor mensen die geen
>flikker uitvoeren.

        Een standpunt waar je duidelijk voor uitkomt. Dat respecteer ik. Ook als
je standpunt zou zijn "Ik wil, zelf in een lagere inkomensgroep, niet
langer werken voor kapitalisten-aandeelhouders die met de winst gaan
strijken maar zelf geen flikker uitvoeren". Met geen van beide standpunten
ben ik het eens omdat ze ego-centrisch zijn en de solidariteit te kort
doen: we hebben elkaar allemaal nodig in deze samenleving en iedereen heeft
recht op een redelijk basisinkomen.

> [...]
>mensen werkeloos te houden. Ik wil daar iets voor terug! Meer conducteurs op
>de tram, schonere straten, gratis bewaakte fietsenrekken, Meer
>parlementariers, ... ...
>
>Maar bovenal MEER KANSEN VOOR IEDEREEN!
>
>Als je werkloosheid toelaat ontneem je mensen kansen. Hoelanger het mensen
>wordt toegestaan niets te doen, hoe kleiner hun kans wordt om ooit nog een
>baan te vinden. Met alle gevolgen voor hun kinderen en hun omgeving van
>dien. Werkloosheid is een besmettelijke ziekte, als je er tijdig bij bent

        Huidige regelingen (werklozen mogen bijv niet er bij werken  of studeren
omdat zij "beschikbaar moeten zijn voor de arbeidsmarkt") werken dit in de
hand, metg een basisinkomen en de vrijheid om je tijd met zinvol werk of
studie (al dan niet betaald) te vullen bestrijd je die "besmettelijke ziekte".

Arie