basisinkomen

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Mon Jul 12 21:07:05 CEST 1999

At 15:39 12-7-99 +0100, Arjan Stoffels wrote:
>In de horeca of waar dan ook werken heeft voor een uitkeringsgerechtigde
>helemaal geen zin als bijbaan. Het 'bijgewerkte' wordt namelijk direct
>gekort op je uitkering (ervan uitgaande dat het wit gaat...). Pas op het
>moment dat het verdiende geld qua omvang in de buurt komt van de hoogte
>van de uitkering mag je een deel zelf houden.
>
>Met vriendelijke groet,
>Arjan Stoffels

Ook dit is een voordeel van het basisinkomen, om maar evente koppelen met
een andere discussie; alles wat je bij verdient is wel onderhevig aan loon-
of inkomstenbelasting (boven een belastingvrije drempel), maar heeft geen
repercussies op het basisinkomen zelf.
Ik denk dat grote groepen , ook binnen D66, huiverig zijn voor een
volwaardig basisinkomen (ca 1500 gld/mnd) omdat het ten principale de
relatie tussen arbeid en inkomen op losse schroeven zet; maar ik ben niet
zo bang voor scenario's waarin iedereen besluit om voor dat bedrag op het
strand te gaan liggen. Met elkaar zullen we voldoende blijven verdienen; en
elk zullen we in een bepaalde fase van ons leven er meer profijt van hebben
dan in andere fasen.
Het voordeel is ook dat het de samenleving vereenvoudigt; daar heeft
iedereen voordeel van: geen studiefinanciering, geen bijstandsfraude, e.d.
Wat dat betreft is het een sociaal-liberaal instrument bij uitstek.

Ik weet dat er berekeningen zijn (Arie duidde er ook op) van ondermeer de
vereniging vrienden van het basisinkomen die de macro-economische gevolgen
betreffen. Als iemand die bij de hand heeft zou het aardig zijn hier op de
lijst wat meer van te zien;
en voor de PC: meenemen in de belastingdiscussie die aangekondigd is bij de
discussie over de hypotheekrente.

Robert Jan Jonker
Utrecht