werk en inkomen

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Mon Jul 12 21:07:11 CEST 1999

At 18:06 12-7-99 +0100, C.I.L.Houbraken at DNB.NL wrote:

>    >   Als je hier bedoelt: "werkt voor loon of inkomen" vind ik die
uitspraak
>in
>
>Zolang we een stelsel kennen waarin de overheid belasting heft over het
>resultaat van de betaalde arbeid van burgers, is wat Arjan zegt, vrees ik, de
>keiharde waarheid.
>
>Groet,
>
>Chido Houbraken

Dat is ook 1 van de redenen waarom we , naast het basisinkomen, door moeten
gaan met het verschuiven van de belastinggrondslag van arbeid naar
consumptie; ook beter voor het milieu, omdat we hiermee kunnen sturen, en
meer belasting kunnen heffen op een vliegreis van 1000 gld dan op 20 boeken
en CD's van 50 gulden elk.

Je moet het basisinkomen zien als een element van een meer fundamentele
wijziging van geldverdeling; niet als iets dat toegevoegd aan het huidige
systeem in 1 keer alle problemen oplost.

Robert Jan Jonker
Utrecht