PNYX: Kabinet in lappenmand (Ned. politiek ook?)

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Mon Jul 12 18:37:52 CEST 1999

At 16:07 12-7-99 +0100, Arjan Stoffels wrote:

>Het punt was dan ook dat de werkloze het geld moet inleveren, dus
>
>hij/zij schiet er niets mee op om een beetje te gaan werken. Althans
>
>financieel. Na vijf advertenties knippen en erop schrijven (als er al
>
>zoveel in de krant stonden waar je op kon reageren) heb je nog een hele
>
>week voor je. En dan vlieg je heel hard tegen de muur op en dan pak je
>
>alles, zelfs als het later weer in moet leveren. Want werken geeft je
>
>bestaansrecht. DAT is de meerwaarde van werk. Het motto van het vorige
>
>kabinet (werk, werk, werk) heeft dat heel helder uiteengezet.

        Helemaal mee eens, alleen vermoed ik dat dat kabinet "betaald" werk
bedoelde. Ook daar is niets op tegen zolang je niet zegt:

>Je telt
>
>alleen mee als je werkt.

        Als je hier bedoelt: "werkt voor loon of inkomen" vind ik die uitspraak in
onze tijd ouderwets-calvinistisch, immoreel en a-sociaal, als je gewoon
"werk" zonder meer bedoelt ben ik het er geheel mee eens, maar dan moet je
daar door een basisinkomen wel de gelegenheid toe krijgen.

Arie