werk en inkomen: hulp bieden

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Mon Jul 12 19:04:11 CEST 1999

At 15:12 12-7-99 +0200, Mark Giebels wrote:
>Arie schreef:

>D66 heeft het basisinkomen niet in het verkiezingsprogramma staan. De
discussie
>hierover speelt uiteraard al langer. Zie onder andere de SWB-bundel
'basisinkomen' van
>een paar jaar geleden, waarin een voornamelijk positieve visie op het
basisinkomen
>wordt gepresenteerd. Met heel diverse argumenten, zoals uiteraard de
keuzevrijheid,
>maar ook basisrechten.

        Moet misschien weer uit de kast gehaald en met meer aktuele argumenten
worden aangevuld, o.a. sociaal-psychologische uitermate negatieve effecten
van huidig uitkeringsstelsel die niet met lap-middelen (nog meer weerstand
wekkende regels?) geneutraliseerd kunnen worden.

>De discussie gaat voornamelijk over
>de praktische uitvoering. Er zijn namelijk legio mogelijkheden om het
principe van het
>basisinkomen vorm te geven, of het stelsel in die richting te sturen. Bv.
negatieve
>inkomensbelasting, verhogen belastingvrije som, afschaffen
solicitiatieplicht

        Houdt die uitvoering alsjeblieft eenvoudig: afschaffing van alle
uitkeringen en uitgespaarde kosten gebruiken voor basisinkomen, aangevuld
met belasting van bedrijven met Fl. 1500 per werknemer die zij in dienst
hebben en afschaffing minimumloon. Automatisch uitbetalen aan iedereen van
15 jaar en ouder, allemaal hetzelfde bedrag (Fl. 1500), kan met aan
bevolkingsregister gekoppelde computer, spaart een hoop ambtenaren
(wellicht het hele ministerie van Sociale zaken?) uit. Laat rekenkamer of
CBP dit eens precies uitrekenen, financieel kan het!

>Bij volledige invoering van een basisinkomen zoals Arie dat voorstelt, staat
>voornamelijk de hoogte van de uitkering ter discussie. En de daaruit
voorvloeiende
>betaalbaarheid en verwachte stimulans om aan het werk te gaan. Arie noemt
een bedrag
>van 1500 gulden.

        Leg bij wet vast welk percentage van het BNP naar het basisinkomen moet
gaan (hoeveel procent is Fl. 1500 van het BNP?) Dat lijkt me een goede
start en dan ben je niet meer afhankelijk van (toevallige)
kamermeerderheden en ondervang je:

>Met andere woorden, als we hiervoor kiezen bepaalt de politieke
meerderheid het
>sociale gehalte van het beleid.

>In beginsel een heel sociaal-liberaal stelsel dus. Maar nogmaals, het gaat
om de
>praktische uitwerking en de consequenties daarvan.

        Zie boven

>De discussie over het basisinkomen is waarschijnlijk nog lang niet
afgelopen binnen
>D66.

        Kan met goede argumenten en zuiver taalgebruik zo gepiept zijn. Kunnen we
in de openheid krijgen wie er eigenlijk waarom tegen is? Ik bedoel: waar
komt de weerstand vandaan?

Arie

BetterSystems,
Prof.Dr.A.Dirkzwager,
Educational Instrumentation Technology,
Computers in Education.
Huizerweg 62,
1402 AE Bussum,
The Netherlands.
voice: x31-35-6981676
E-mail: mailto:aried at xs4all.nl

When reading the works of an important thinker, look first for the
apparent absurdities in the text and ask yourself how a sensible person
could have written them."  T. S. Kuhn,  The Essential Tension (1977).