werk en inkomen

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Sun Jul 11 20:39:45 CEST 1999

At 14:23 11-7-99 +0200, J.L. Swarte wrote:
>Het bericht van Erik v.d. Muizenberg klinkt nogal zuur en als ik het goed
>begrijp liggen zijn eigen ervaringen daaraan ten grondslag.

        Niet alleen wat inkomen oplevert is "werk". Ik beschouw wat Erik doet als
"werk" dat ik hoog waardeer, ook al kost dat hem tig-duizend gulden in
plaats van dat hij er inkomen mee verdient. Ik begrijp dat hij liever (ook)
ander (betaald?) werk (of studie als "werk") zou willen doen maar dat dat
hem door de overheid en haar regelgeving rond uitkeringen onmogelijk
gemaakt wordt. Dat is een uitermate slechte zaak waaraan door invoering van
een basisinkomen zonder "regelingen" een eind gemaakt moet worden. Hoe
wordt daar binnen D66 over gedacht?

>Dat neemt niet
>weg dat we in Nederland al weer aardig naar het aantal van rond de 1.000.000
>arbeidsongeschikten gaan en dat maakt ons zo'n beetje tot het ongezondste
>land ter wereld.

        Inderdaad ongezond dat een WW-er en een WAO-er na een exorbitant hoog
salaris genoten te hebben ook nog eens een  heel hoge uitkering krijgen
vergeleken met hen die minder gelukkig waren en ook heel "ongezond" dat er
dus veelvuldig van die mogelijkheid gebruik gemaakt wordt en ook heel
ongezond dat je -zodra je een wergever vindt die je het minimumloon wil
betalen- je uitkering kwijt raakt. Beter: afschaffing uitkeringen en
minimumloon en iedereen (betaald werkend of niet) een even hoog
basisinkomen als uitgangspunt om carriere te maken of als "vangnet" om op
terug te vallen. Goede ziektekosten-voorzieningen (o.a. voor
psycho-therapie voor WAO-ers) moeten natuurlijk gehandhaafd blijven. De
huidige maatschappij is ongezond en de politiek maakt dat met lapmiddelen
alleen maar erger.

>Om eerlijk te zijn geloof ik daar niks van. Ik hoor en lees
>dat werkgevers alle moeite doen om personeel te krijgen dus meestal zal
>iemand die zijn hoofd, handen en een goed humeur meebrengt wel betaald werk
>kunnen krijgen.

        Hangt van het soort werk en het geboden loon af - ook natuurlijk van de
capaciteiten van potentiele werknemers, voor sommige functie is het
arbeidsaanbod laag omdat een uitkering te prefereren is, voor andere
functies omdat onvoldoende capabele mensen beschikbaar zijn. Aan het eerste
is met een basisinkomen wat te doen, aan het tweede met verbetering van
onderwijs en bijscholing. Laten die twee prioriteit krijgen in de politiek.

>Wie dan toch nog moet afvallen, moet worden geholpen en wel
>zo goed mogelijk.

        Niet meer nodig als basisinkomen er is - dan is men niet meer afhankelijk
van charitiviteit van anderen.

>Het wil er echter bij mij nog niet in dat het "normaal" is
>dat iemand jaren achtereen op kosten van de gemeenschap leeft zonder dat
>hij/zij er ook zelf alles aan doet om aan de slag te komen.

        Wil er bij mij ook niet in, maar: we leven allemaal "op kosten van de
gemeenschap" - als we in de gemeenschap van een derde wereldland zouden
leven zouden de meesten van ons het niet zo goed hebben. Bovendien zou onze
gemeenschap ineenstorten als iedereen die onbetaald ("vrijwilligers")werk
doet er de brui aan geeft. Veel regelgeving verhindert mensen om "aan de
slag te gaan" en eigen verantwoordelijkheid te nemen, en die regelgeving
bevordert bovendien het oneigenlijk gebruik en/of het ontduiken ervan.
Daarom: invoering van een basisinkomen zonder verdere regelgeving.

Arie

For discussions on political issues in the Netherlands join the PNYX,
http://www.db.nl/pnyx (language Dutch, all citizens and members of
parliament are represented there independent of their membership of any
political party).

  Accept that some days you are the statue, and some days you are the bird.
  To-day is to-morrow's "yesterday": build good memories and all evil will
be past.