Abortus...enzo

Sun Jul 11 13:39:14 CEST 1999

At 11:29 10-07-1999, Jorn Jongma wrote:

>de waarde van iemands leven. Leven is wat mij betreft geen absoluut
>onschendbaar gegeven, lijden kan ondraaglijk zijn en leven mensonwaardig; de
>beslissing hierover is echter aan degene die het lijden ondergaat.

Consequentie zou zijn dat artsen ook de wens tot zelfdoding van hun
client respecteren en hun weigering om thanatica te verstrekken sta-
ken. (Ik heb sowieso nooit begrepen waar zo'n arts zich mee bemoeit.)

Ik zie overigens wel een probleem bij de stellingname van Jorna. Als
we een zo ingrijpende beslissing moeten overlaten aan het kind, waar-
om dan niet ook andere beslissingen - tijdstip van naar bed gaan,
schoolkeuze, keuze vriendjes (m/v), keuze voedsel etc. etc. - overge-
laten aan het kind?
Of, omgekeerd geformuleerd, is het wel juist om de beslissing over
het leven over te laten aan een kind dwz. een mens die nog niet, of
net, onze wereld heeft betreden en op geen enkele wijze de consequen-
ties van eigen keuzes kan overzien?

Erik vdMb