werk en inkomen

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Sun Jul 11 14:23:10 CEST 1999

Het bericht van Erik v.d. Muizenberg klinkt nogal zuur en als ik het goed
begrijp liggen zijn eigen ervaringen daaraan ten grondslag. Dat neemt niet
weg dat we in Nederland al weer aardig naar het aantal van rond de 1.000.000
arbeidsongeschikten gaan en dat maakt ons zo'n beetje tot het ongezondste
land ter wereld. Om eerlijk te zijn geloof ik daar niks van. Ik hoor en lees
dat werkgevers alle moeite doen om personeel te krijgen dus meestal zal
iemand die zijn hoofd, handen en een goed humeur meebrengt wel betaald werk
kunnen krijgen. Wie dan toch nog moet afvallen, moet worden geholpen en wel
zo goed mogelijk. Het wil er echter bij mij nog niet in dat het "normaal" is
dat iemand jaren achtereen op kosten van de gemeenschap leeft zonder dat
hij/zij er ook zelf alles aan doet om aan de slag te komen. Let wel, dat is
een algemeen standpunt en ik besef dat er bijzondere gevallen zullen zijn
voor wie algemene regels niet opgaan maar regels worden nu eenmaal niet
gemaakt voor individuen. Voor uitzonderingen moeten we dan iets aangepasts
doen maar vóór je het weet zijn die aanpassingen weer regel in Nederland.
Joop Swarte