Zelfbewuste computers

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Fri Jul 9 21:42:08 CEST 1999

Arieane van de Groep schreef:

Ook probeert men
> een neuraal netwerk te maken dat 'zelfbewust' is. (Ook een leuke kwestie:
> staat het uitzetten van een zelfbewuste computer gelijk aan moord?).

Natuurlijk niet gelijk aan moord. Het doden van de hond van de buren
staat ook niet gelijk aan moord. Daarentegen kan het doden van de
hond van de buren niet onbestraft blijven vanwege de band tussen het
dier en jouw buren. Die band is zeer waardevol en dat is voldoende
grond voor vervolging. De intelligentie van het dier is van minder
belang als je het mij vraagt.

Datzelfde moet dus gaan gelden voor de zelfbewuste computer. Als die
computer een belangrijke plaats in het sociale netwerk van mensen
inneemt, zal het uitschakelen van die computer zwaarder bestraft
moeten worden dan als die computer zelfbewust op de bodem van de zee
aan het rondlopen is.

Het zal overigens nog wel even duren voordat er een zelfbewuste
computer op basis van een nueraal netwerk is onwikkeld. Ik ben niet
onder de indruk van de industriele applicaties op basis van neurale
netwerken, terwijl de ontwikkeling als in de jaren 80 is ingezet.
Het is de vraag of de computer wordt overschat of de mens wordt
onderschat? Zelf ben ik overtuigd van het tweede.

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels