voortrekkersrol Rotterdam/Schiphol

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Thu Jul 8 13:57:51 CEST 1999

From:                   Joris van den Wittenboer <S0610658 at ppswst2.ppsw.rug.nl>
To:                     "J.L. Swarte" <jlswarte at multiweb.nl>
Subject:                Re: voortrekkersrol Rotterdam/Schiphol
Send reply to:          j.van.d.wittenboer.st at ppsw.rug.nl
Date sent:              Thu, 8 Jul 1999 12:55:30 +0100

Joop schreef:

> Ieder onderzoek wijst wel weer iets anders uit m.b.t. de Betuwelijn maar
> m.n. de onderzoeken uit de Milieuhoek zijn niet altijd even betrouwbaar. Hun
> onderzoeken hebben ook ten doel de geldstromen in tact te houden en met
> onderzoeksresultaten wordt daarom wel eens de hand gelicht. Het belang van
> Rotterdam en Schiphol is groot voor onze economie en volgens mij is dat
> eenvoudig uit te rekenen voor een beetje econoom.

Precies. Naar zo'n onderzoek verwees ik ook. Hoe kom je erbij dat
ik het zou hebben over een onderzoek van een belangenvereniging.
Is dat vooringenomenheid? Ik verwees naar een onderzoek. En
omdat de uitslag daarvan was dat die belangrijkheid  nogal meeviel
kon het onderzoek natuurlijk niet deugen.

Beide soort onderzoeken (in opdracht van) vertrouw ik niet erg. Het ging hier
over een onderzoek van een econoom van de RUG. En daaruit kwam in ieder
geval dat het nogal meeviel. En juist de laatste tijd liggen alle onderzoeken van
de "overheid" onder vuur. Ik heb al een tijdje niets uit de milieuhoek gehoord
(in ieder geval geen kritiek op hun onderzoek).
Een "onafhankelijk" onderzoeker vertrouw ik meer.

> Laten we eens nagaan wat
> het aandeel Rotterdam/Schiphol in het BNP is. We moetn daar wel de
> resultaten van de logistiek bijtellen lijkt me. Volgens mij zijn die
> resultaten gigantisch.
Hoef je dus niet meer te doen (is al voor je gedaan). En de
resultaten waren lager dan altijd werd beweerd. En je moet juist
niet kijken naar het aandeel van Rotterdam in het BNP. Anders
kom je natuurlijk op een gigantisch bedrag uit.

Helaas zal ook dit allemaal wel weer overdrijven en gaan we
gewoon te veel geld steken in die lijn. De overheid wordt bij het
bouwen altijd bedonderd. Maar dan niet gaan klagen over
wachtlijsten, relzoekende jongeren, kleine klassen etc. Geld kun je
maar 1 keer uitgeven.
Groeten,
Joris van den Wittenboer.

Aans luu binn'n ook luu.